Grote sociale mediaplatforms als TikTok, Instagram en Facebook staan geen betaalde politieke advertenties meer toe in aanloop naar de verkiezingen. De maatregel moet voorkomen dat misleidende of buitenlandse campagnes invloed hebben op Nederlandse kiezers.
Steeds meer politieke partijen gebruiken sociale media voor hun campagnes. Vooral TikTok en Instagram spelen een grote rol in de strijd om de jongere kiezer. Partijen posten korte filmpjes, challenges en persoonlijke vlogs van lijsttrekkers om jongeren te bereiken die nauwelijks nog tv kijken of kranten lezen. Zo zei Milan (19) bijvoorbeeld: “Ik zag een filmpje waarop Thierry Baudet een atje trok op carnaval, dit vond ik grappig en hierdoor ga ik op hem stemmen.”
Volgens cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau haalt inmiddels meer dan de helft van de jongeren hun politieke informatie via sociale media. De meeste studenten vinden dit niet kunnen, ze denken dat jongeren hier onbewust door beïnvloed worden. “Jongeren krijgen alleen maar informatie via sociale media, waardoor ze een vertekend beeld krijgen van politici”.
Politieke partijen reageren gemengd op het besluit. Sommige noemen het een verstandige stap tegen desinformatie, terwijl anderen klagen dat ze nu moeilijker kiezers bereiken die niet naar traditionele media kijken.
Het verbod op betaalde politieke advertenties laat zien dat platforms verantwoordelijkheid willen nemen, maar of dit jongeren echt beschermt tegen beïnvloeding blijft onzeker.

