Reportage: Een nieuwe manier van winkelen

HEERENVEEN – Het Click en Collect-systeem is een manier om in deze tijden van crisis de winkel boven water te houden. Ik loop een dag mee om te kijken hoe het systeem in elkaar zit en welke voor- en nadelen er zijn. Ik spreek met de bedrijfsleider, een werknemer en een klant om erachter te komen wat zij vinden van deze nieuwe manier van winkelen.  

Het is vandaag 25 februari en ik ben in Heerenveen bij Intersport de Leeuw. Om een goede indruk te krijgen hoe het in z’n werk gaat, sta ik naast Frank ten Kate, bedrijfsleider van sportzaak de Leeuw. “In het begin liep het Click en Collect-systeem nog niet storm, maar toen het eenmaal op gang kwam, is het een prachtig werkend systeem.” Tijdens ons gesprek op het kantoor, worden er tientallen a4’tjes uitgeprint. Frank vertelt dat op deze a4’tjes de artikelen staan wat de klant nodig heeft en het tijdstip wanneer de klant het artikel op komt halen. “Veel klanten doen het via onze webshop, maar er zijn ook veel klanten die ons bellen voor een bestelling.” Frank legt uit dat het lastig is als mensen over een bestelling bellen, omdat je rekening moet houden met de tijd wanneer ze de bestelling op kunnen halen. Door de coronamaatregelen moeten ze zorgvuldig omgaan met de hoeveelheid aantal klanten. Hij laat mij de ruimte zien waar alle pakketten klaarliggen om opgehaald te worden.

De lange inpaktafel

“Hier zie je alle klantenbestellingen liggen. Vooraan de bestellingen die als eerste worden opgehaald door de klant,” zegt Frank. Voor me zie ik een lange tafel met verschillende pakketten, van grote dozen tot aan kleine zakken. Bij elk pakket liggen de a4’tjes met de naam van de klant en het tijdstip waarop de klant wordt verwacht. Bij de lange tafel zie ik nog een werknemer van de Intersport de laatste pakketten inpakken. Ik praat met werknemer Jurrit de Vries, over het Click en Collect-systeem. “Het is een duidelijk en overzichtelijk systeem. Klanten bestellen via de website de artikelen en een paar uur later kunnen ze het ophalen. Natuurlijk mis ik het contact met de klant, maar doordat ze de pakketten wel zelf mogen ophalen, heb je toch weer wat meer interactie.” Een paar minuten later komt er een klant de winkel binnen. Het eerste pakketje wat vooraan ligt op de lange inpaktafel, is voor de binnengelopen klant. De klant past de sportkleding in het pashokje en loopt daarna met Frank mee naar de kassa om af te rekenen. Ik loop mee om de klant nog een vraag te stellen. Tijdens het afrekenen vertelt de klant dat ze het fijn vindt om bij de Intersport langs te mogen komen. “Het is beter om het in de winkel op te halen, omdat je nu zelfs even mag passen. Ik weet nu wat voor artikelen ik koop en dat heb je met pakketjes thuissturen niet. En natuurlijk heb je nu weer even het gevoel van écht winkelen.”

 

Bron: Instagram  

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.