Helmplicht maakt verkeer veiliger
Helmplicht maakt verkeer veiliger

Helmplicht maakt verkeer veiliger

 

ZWOLLE- De nieuwe helmplicht voor snorfietsers zorgt voor meer veiligheid in het verkeer. De verplichte helmplicht voor snorfietsers ging vanaf het nieuwe jaar in. Alle snorfietsers moeten tijdens het rijden een helm dragen. De nieuwe plicht moet zwaar hersenletsel voorkomen. Dat maakt E-bikes en Fatbikes het nieuwe gevaar in het verkeer. Zij hoeven nog steeds geen helm te dragen, maar ze gaan dezelfde snelheid als een snorfiets. 

Vanaf 1 januari 2023 is de nieuwe helmplicht voor snorfietsers ingegaan. De nieuwe regel is ingegaan om de kans op (ernstig) hoofdletsel te voorkomen. Alle snorfietsers en passagiers moeten een goedgekeurde helm dragen. Jaarlijks zijn er 30 tot 40 doden in het verkeer tijdens ongevallen met snorfietsers. Veilig Verkeer Nederland ziet in de toekomst graag nog meer maatregelen voor snorfietsers verschijnen: “Als de snorfietsers in de toekomst op de rijbaan mogen rijden, dan krijg je meer ruimte op het fietspad. Dit zorgt voor meer veiligheid voor de snorfietsers en fietsers. Toen de regel kwam dat bromfietsen op de rijbaan moesten rijden, in plaats van op het fietspad, merkte we ook gelijk veel meer veiligheid op het fietspad”, geeft Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, aan.  

Veel meer snorfietsers keuren hun blauwe kenteken om naar een geel kenteken door de helmplicht. Frank Schuurman, van Verkeersschool Frank Schuurman in Apeldoorn: “Ik zie geen verschil in aanmeldingen voor het rijbewijs voor bromfiets. Ik zie wel dat steeds meer mensen gelijk een bromfiets halen, in plaats van een snorfiets. De politie zal door de helmplicht nog steeds handhaven op opgevoerde brom- en snorfietsen. Ze zullen door de nieuwe helmplicht geen extra werk krijgen. Er zullen altijd een paar opgevoerde brom- en snorfietsen tussen zitten”, geeft Frank Schuurman aan. Hier komen ook de E-bikes en Fatbikes bij, die de nieuwe trend zijn onder jongeren. De E-bikes en Fatbikes kunnen meer als 25 km/u, maar veel mensen voeren de bikes op. Dit zorgt voor een nieuw gevaar, want de bestuurders van de E-bikes en Fatbikes hoeven geen helm te dragen, ondanks hun snelheid. Het aantal incidenten met E-bikes en Fatbikes zijn de laatste jaren ook fors toegenomen. Veilig Verkeer Nederland hoopt voor een helmplicht voor de E-bikes en Fatbikes.  

Bron: ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *