De NS heeft een wisselvallig jaar achter de rug. 2024 was het jaar van de spoorwerkzaamheden door Prorail en daarnaast vormden snelheidsbeperkingen als gevolg van verslechterde rails ook nog een doorn in het oog voor de NS. In 2025 moet de nieuwe dienstverlening met 1600 nieuwe treinen herstel gaan bieden.
‘’2024 was een jaar met horten en storten, dat geldt ook voor onze reizigers’’, vertelt Oscar van Elferen, één van de persvoorlichters van de NS. ‘De grote hoeveelheid werkzaamheden aan het spoor door Prorail zijn hard nodig, maar het komt reizigers niet ten goede’. Daarnaast vormen de snelheidsbeperkingen als gevolg van ondermaats onderhouden sporen een gevaar voor de haastige reiziger. Echter heeft de NS de punctualiteitsdrempel, een drempelwaarde van het aantal treinen die op jaarbasis op tijd moet rijden, gehaald. Een treinrit wordt op tijd beschouwd als het niet later aankomt dan 3:59 na de streefaankomsttijd. Afgelopen jaar reden 89% van de geel-blauwe treinen op tijd, nipt boven de norm van 88,9%. In 2023 was dit nog 89,7%. De magere daling is onder meer te wijten aan dat er in het voorjaar van 2024 weinig treinmateriaal beschikbaar was door onderhoud aan treinen. De coronacrisis heeft nog een flinke vinger op het spoor, sinds de coronacrisis blijkt thuiswerken een trend te blijven, waardoor de NS te maken heeft met achterblijvende kaartverkoopopbrengst. Dit leidde tot een verlies van 109 miljoen in het eerste halfjaar van 2024. Iemand die heel Nederland afgereisd heeft, is Rick van ’t Hul. Iemand die alle NS trajecten het afgelopen jaar heeft afgevinkt is Ruben Osterom. Hij kan als geen ander beamen dat 2024 een onstuimig spoorjaar was. ‘’Op mijn traject Utrecht-Zwolle was weer eens bovengemiddeld veel vertraging, waardoor ik weken achter elkaar te laat kwam op college’’.
2025: een onstuimig, maar vooruitstrevend jaar
‘’In 2025 rijdt NS in de nieuwe dienstregeling, dat betekent dat er 1600 meer treinen gaan rijden t.o.v. 2024, vertelt Oscar’’. Dit is een stap in de goede richting naar een evenwichtiger dienstregeling, maar 2025 wordt eveneens een jaar met veel spoorwerkzaamheden. NS verwacht dat de Hogesnelheidslijn de grootste ergernis in het huidige dienstregeling gaat vormen. Door getroffen maatregelen mogen treinen sinds december op dit traject 120 km per uur mogen rijden, in de plaats van 80, maar de gewenste snelheid van de normale NS is 200 km per uur en voor internationale treinen zelfs 300. In juli van het afgelopen jaar klopte de NS op de deur van de tweede kamer met een plan van aanpak voor 2025. Enkele aandachtspunten zijn het verbeteren van de besturingsprocessen, aandacht voor het beperken van treinstoringen en het zorgvuldig (in)plannen van de goederentreinen die om moeten rijden vanwege een 80-weekse verbouwing bij onze zuiderbuur Emmerich.