12 maart 2025

Bond Tegen Vloeken na 108 jaar ook op radio: “Zijn er nu wel aan toe”

De Bond Tegen het Vloeken start maandag 6 januari een nieuwe campagne waarin ze Nederlanders oproepen om in 2025 te letten op hun taalgebruik. De groep laat voor het eerst sinds de oprichting in 1917 een radiocampagne uitzenden. Directeur Kees van Dijk hoopt hiermee de boodschap “breder en forser” uit te dragen: “We zijn er nu wel aan toe.”

Het Ster-radiospotje is te horen op alle zenders van de NPO. Volgens Van Dijk heeft de Veenendaalse groep lang gesproken over een radiocampagne: “Een commercial kost veel geld, vooral voor een kleine ongesubsidieerde organisatie zoals wij die afhankelijk is van donaties.”

Het thema van dit jaar is #Weetwatjezegt. Dit thema gebruikt de Bond al sinds 2021, maar het verschil dit jaar zit hem in de insteek. Voorgaande jaren lag de focus op specifieke woorden zoals kanker, jood, God en Jezus. Dat is in 2025 anders, vertelt Van Dijk: “We richten ons nu op ‘situaties.’”

De campagneposters hangen vooral in scholen en op stations; plekken waar soms flinke frustratie kan zijn. “Denk aan het krijgen van een slecht cijfer. We willen jongeren laten zien dat een vloekwoord dan niet nodig is. Een ander voorbeeld is het missen van je trein.”

Van Dijk zegt dat de Bond met de radiocommercial hoopt een groter bereik te krijgen. NWSNXT vroeg aan mensen in het dorp Baarn of zij verwachten dat de campagne effect zal hebben. Hajo en Maud vinden de campagne van de Bond “wel positief.” Maud: “Ik ben zelf hersteld van kanker en basisschooljuf. Het valt mij op hoe snel en gemakkelijk kinderen schelden.” Ze noemt een voorbeeld van een jongetje met een taalontwikkelingsstoornis waar ze samen mee fietste. “Er stond iemand in de weg en hij riep meteen ‘mongool!’ naar die persoon. Later vroeg ik hem of hij wel wist wat dat betekende. Hij had geen idee.”

Zelf vloeken ze “heel af en toe.” Of een radiocommercial daar verandering in kan brengen? Hajo lacht: “Dat is een gewetensvraag. Ik zou er wel bewuster van worden.”

Bereikt de Bond wel de jongere generatie door te adverteren bij de NPO? Anouk twijfelt daaraan: “Ik luister eigenlijk nooit naar de radio,” zegt ze, “er zijn steeds minder jonge radioluisteraars, dus ik denk dat je beter op Spotify of sociale media kan adverteren.”

De campagne is te zien op billboards langs de snelweg, op Instagram en Facebook en is er een website opgezet: Weetwatjezegt.nu. Van Dijk: “Het is de tijd van de goede voornemens. Je kan er maar beter vroeg beginnen.”

Bron foto: Pixabay

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *