Feestartikelen worden steeds populairder en het aantal fysieke en online winkels stijgt al jaren. Meine Boonstra (62), al 27 jaar eigenaar van dé feestwinkel in Zwolle, verbaast zich over dit nieuws: “Mensen komen helemaal hier naartoe, om nu bij mij fysiek spullen te halen.”
De feestmuziek staat zacht aan op de achtergrond, terwijl Boonstra verteld over zijn winkel, leunend achter de kassa. Het is een mooie en warme dag, waardoor de deur van de Assendorpse winkel Meinesz & Boonstra wijd open kan staan. Tussen het gesprek door kletsten zijn collega en hij gezellig verder met binnenkomende klanten. De sfeer in de feestwinkel zit er lekker in voor elf uur ’s ochtends.
Wat vindt u zo leuk aan feestartikelen?
“Wat is er nou niet leuk aan dat je elke dag in een feestelijke sfeer mag werken? En van je werk je hobby mag maken, dat is toch fantastisch! Ik heb bijna nooit chagrijnige mensen. En zijn ze chagrijnig, dan probeer ik toch een glimlach op hun gezicht te toveren; dat vind ik heel belangrijk. We zitten in zo’n rare tijd, dus dan is een feestwinkel toch best wel een ding iets toe kan voegen.”
Wat zou je graag voor de toekomst van de winkel zien?
“Ja, hoelang is de toekomst? Ik ben 62 jaar. Maar voor de volgende generatie is wel een probleem ontstaan. Want blijkbaar is er een generatie onderweg die zich afvraagt hoeveel uren/dagen ze dan moeten werken. Ja, dan houdt het al gelijk op. Want als je iets wil beginnen, dan moet je er niet alleen maar over praten. Gewoon beginnen, en lekker veel open zijn. Maar ik ben 62. We hebben wat goed om ons heen wat we verhuren, een winkelruimte die we verhuren extern. En de winkel is zoals het nu gaat gewoon hartstikke leuk, maar ik zou het wel heel jammer vinden als die verdwijnt. Maar ik wil nog wel een aantal jaren doorgaan hoor, dus ik ben nog lang niet weg. Of de dood moet er tussendoor komen, dan houdt alles op natuurlijk.”
Wat vinden jullie de leukste periode van het jaar?
“Dat is natuurlijk carnaval. En dan zijn we ook een aantal weken iedere dag open en dan knallen we. Dan is het na die tijd in onze beleving gewoon leeg zo druk hebben we het gehad. Dan kunnen mensen ook online niks meer bestellen. Want wij doen wel wat online met een collega: Witbaard heet het bedrijf. Dus mensen kunnen daar wel wat bestellen maar dat is puur service. Maar doordat het online dan al sneller leeg is hoor je de naam Shein een hele week lang niet meer en dat vind ik wel heel fijn. “
Wat is de grootste les die u geleerd hebt van het beheren van deze winkel?
“De grootste les was het stoppen met de webwinkel. We hadden een hele grote webwinkel online, carnavalswinkelonline heette dat toen. En ik werd helemaal gek daarvan met de retours alleen al. En dat je klanten had die een straat achter de winkel woonde. Die bestellen een hoed van €4,95, dat je daar dan druk mee bent. Daar komen verzendkosten bij. En het komt ook nog retour.”
Wat is uw levensmotto?
“Vier het leven! Absoluut, kan ik gelijk invullen.”
Wat doet u als u niet bezig bent met de winkel?
“In de natuur zijn en met de hond op pad.”
Heeft u nog advies voor startende feestwinkeleigenaren?
“Ja. Bereid je goed voor. En wees niet bang om te werken. En maak er wat leuks van!”
Een feest zonder muziek of een feest zonder kostuum?
“Nee, dat kan beide gewoon niet.”
Altijd regenboogkleuren dragen of altijd glitters op je gezicht?
“Dan liever glitters.”
Alleen Sinterklaas of alleen carnaval vieren?
“Ja nee, carnaval moet ik echt van leven. Dan doe ik wel stiekem Sinterklaas ergens.”
Karaoke-avond of dansen tot de zon weer op komt?
“Dansen tot de zon weer op komt graag!”
Confettikanon of rookmachine?
“Vanwege de rotzooi doe dan maar een rookmachine.”
Feesten met vrienden of nieuwe mensen leren kennen?
“Beide heel leuk! Ja vrienden zijn wel het belangrijkst, maar nieuwe mensen leren kennen hou ik ook wel van. Dus doe maar feesten met vrienden dan.”