Logopedie en blootstellingsachterstanden bij kinderen
Logopedie en blootstellingsachterstanden bij kinderen

Logopedie en blootstellingsachterstanden bij kinderen

De logopedische wereld kampt met problemen rondom de beheersing van de Nederlandse taal. Op sommige scholen worden allochtone kinderen die de Nederlandse taal niet goed beheersen doorverwezen naar logopedisten.
Hier bestaan echter regels over die niet zomaar mogen worden overtreden door logopedisten. Kinderen met buitenlandse ouders die de moedertaal goed beheersen, maar in de Nederlandse taal een achterstand hebben door een tekort aan blootstelling, mogen niet behandeld worden door logopedisten.

Kinderen die een taalachterstand hebben omdat ze niet genoeg blootstelling hebben gehad aan de Nederlandse taal kunnen niet behandeld worden door logopedisten. Dit komt omdat het werk van logopedisten niet is om de taal te leren aan de kinderen,  maar om kinderen die problemen hebben met stem, spraak, taal en gehoor waarbij een duidelijke oorzaak is aan te wijzen. Daaronder valt niet een tekort aan blootstelling. Volgens logopedist Lotte Hilgers is het belangrijk om bij een intakegesprek te kijken waardoor het taalprobleem komt. “Een blootstellingsachterstand die heb je eigenlijk al door bij de intake,” zegt Hilgers, “met dat intakegesprek kom je erachter dat er te weinig Nederlands is aangeboden in een te korte tijd.” Momenteel wordt het kind dan niet doorverwezen, maar wordt de verzorgers van het kind aangeraden om veel voor te lezen, zodat een kind die een blootstellingsachterstand heeft alsnog de taal kan ontwikkelen. Als de ouders de taal zelf niet goed beheersen en daarom niet kunnen voorlezen raden de logopedisten organisaties als de Taaltrein en de VoorleesExpress aan. Deze kunnen de kinderen helpen met het inhalen van een blootstellingsachterstand.

Bron: RDNE Stock project

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *