De auto voor de deur en snel vertrekken. Het wordt voor steeds minder mensen in Amersfoort de realiteit. De nieuwe realiteit is dat er bij nieuwbouwwoningen geen rekening wordt gehouden met een vaste parkeerplek per woning. De gemeente wil het gebruik van duurzaam vervoer meer stimuleren zoals het openbaar vervoer, deelvervoer en de fiets.
“In Amersfoort hebben we een woondeal getekend met het rijk, waarin is afgesproken om tot 2040 8.500 woningen te gaan bouwen.”, laat de gemeente weten. De meeste nieuwe woningen worden gebouwd in de buurt van het centraal station en station Schothorst, zoals het Hoefkwartier. Bij de nieuwbouwplannen in deze wijk wordt een parkeernorm van 0,2 gehanteerd. Dat betekend dat er 1 parkeerplek per 5 huishoudens aanwezig zal zijn. Het verschil is goed te merken met eerder gebouwde wijken. Zo is de jaren 60 wijk Liendert de parkeernorm 1,7.
Bij de nieuwbouwplannen in de bestaande stad moet er op hoge dichtheden gebouwd worden. De infrastructuur voor auto’s moeten hierdoor plaats maken voor meer woonruimte. Als er wel rekening gehouden zal worden met auto’s, moet men er ook van uitgaan dat er meer autobewegingen zijn binnen een wijk. Om dit te realiseren moeten er enorme investeringen in de infrastructuur gedaan worden. “Los van het feit dat die ruimte binnenstedelijk niet beschikbaar is, past het ook niet meer in de huidige tijdsgeest om meer asfalt aan te leggen, ten koste van een prettige leefomgeving.”, laat de gemeente weten.