MAASTRICHT – Het is onduidelijk wanneer Rijkswaterstaat begint met het bergen van het gezonken schip bij Maastricht. Ook is het niet zeker hoelang de actie gaat duren. Volgens Alexander Dekkers van Rijkswaterstaat is veiligheid en zorgvuldigheid het belangrijkst om (verdere) beschadiging aan de stuw te voorkomen.
“Het kan zijn dat we vandaag een eerste poging doen om het schip te bergen, of misschien later. Het is een ingewikkelde klus.” De stuw sluit door het gezonken schip niet meer en dus overweegt Rijkswaterstaat om de keersluis bij het nabijgelegen Limmel te sluiten om het water op peil te houden. Dekkers: “Dat heeft te maken met woonbootbewoners, de jachthaven en bedrijven.”
Voor schippers die deze route moeten nemen kan Rijkswaterstaat geen zekerheid geven: “Als we de sluis dichtdoen is het niet zeker wanneer die weer opengaat. Schippers moeten de berichtgeving goed in de gaten houden.” Over de duur van de berging zegt Dekkers: “Ik snap dat mensen willen weten of het binnen een uur, dag of week geregeld is, maar daar kunnen we op dit moment helaas nog niks over zeggen.”
Het vrachtschip Humavidi was zaterdagochtend vanaf Maastricht op weg naar België maar kwam in moeilijkheden door de zeer sterke stroming. De oorzaak hiervan was de hoge waterstand van de Maas, een gevolg van orkaan Kirk. Het schip werd noordwaarts geduwd en kwam tegen de stuw van Borgharen terecht. De tweekoppige bemanning werd bevrijd en kwam er zonder verwondingen vanaf. Het schip is zo goed als helemaal gezonken.
- Milan van der Heijden
- Bron foto: Rijkswaterstaat