AI en op kantoor werken zijn werktrends van 2025. Deze waren in 2017 al voorspeld. Het onderzoekscentrum Center for People and Buildings heeft door middel van een onderzoek in 2016 onderzocht dat dit de werktrends van 2025 zouden worden. Dit vertelt Katinka Ham-Meisner, projectleider bij Center for People and Buildings. In 2017 hebben zij een rapport uitgebracht genaamd ‘Toekomst van werk in 2025’.
Het Center for People and Buildings is een kennis- en onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar de relatie tussen mens, werk en werkomgeving. Er staat onder andere in het rapport dat er in 2025 wordt verwacht dat er een aanzienlijke groei is in functies op het gebied van informatica, data-analyse en omgang met intelligente systemen. Volgens SER klopt dit en ontstaan er nieuwe banen door bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. Katinka Ham-Meisner: ‘Dit jaar is AI onmisbaar bij veel bedrijven op de werkvloer, wij hebben dit destijds wel zien aankomen. Ook zagen wij destijds al dat de kans groot was dat er door intelligente systemen nieuwe functies of zelfs banen zouden ontstaan.’ Rob Klaarenbeek, directeur van Bruidmedia B.V.: ‘AI wordt op redactie, sales en marketing afdelingen ingezet. Vooral om kaders te plaatsen voor te maken artikelen of marketing activiteiten. Aansluitend worden alle teksten bewerkt, geredigeerd en gepersonaliseerd. AI is voor ons een hulpmiddel en versnelt de schrijfprocessen.’
Ook staat er in het ‘Toekomst van werk in 2025’ rapport dat werken in een fysieke werkomgeving belangrijk blijft. Dit komt doordat hier waardevolle ontmoetingen plaatsvinden, en het verbindt medewerkers met de organisatie, collega’s en andere stakeholders. Door Corona gingen veel mensen thuiswerken maar ondanks dat zal in 2025 de harde scheiding tussen op kantoor werken en thuiswerken vervagen en gaan bedrijven investeren in rustige werkplekken op kantoor waardoor mensen de voorkeur geven aan kantoorwerken, dit schrijft het onderzoeksbureau YNNO. Zo bevestigt Madelon Keizer, hoofdmarketeer AFAS Software: ‘Bij AFAS zagen we tijdens de coronaperiode dat thuiswerken prima ging, maar we merkten ook hoe belangrijk het is om onze cultuur te behouden. Wij hebben een clubhuis dat speciaal is ontworpen om samen te werken. Het is een plek waar je inspiratie kunt opdoen, kunt sporten, en gemakkelijk kunt overleggen met collega’s of klanten.’