De NS erkent het beeld dat er sprake is van een lager betalingsmoreel op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol. Op deze hogesnelheidslijn geldt naast een regulier tarief ook nog verplichte toeslag van 2,90. Maar veel mensen weigeren deze toeslag te betalen, blijkt uit een steekproef van FNV Spoor in opdracht van het Algemeen Dagblad.
Eind december meldde het AD dat veel reizigers de toeslag voor de IC-direct tussen Schiphol en Rotterdam niet betaalde. “Ongeveer één op de vijftien tot twintig reizigers betaalt geen toeslag”, zegt bestuurder Henri Janssen tegen het AD. Deels zijn dat studenten en toeristen die niet op de hoogte zijn. “Maar we zien ook mensen die principieel weigeren vanwege de uitval en vertragingen. Ze maken dat ook kenbaar.” Exacte cijfers over de steekproef kon Janssen niet geven na vragen. “Het betrof een steekproef en geen diepgravende peiling.”
De NS erkent het beeld van het lagere betalingsmoreel op de hogesnelheidslijn, maar wijst reizigers daarbij op eigen verantwoordelijkheid. “We zijn inderdaad op de hoogte van deze situatie. We erkennen het beeld dat dit vaker voorkomt op deze lijn, dan op een gemiddeld ander ‘regulier’ traject. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger om te beschikken over een geldig vervoersbewijs en de toeslag wanneer je met IC direct reist. Heb je het niet, dan riskeer je een boete. Het is een van de taken van onze collega’s op de trein om daarop te controleren, naar eigen inschatting. We communiceren onder andere via de reisplanner en op de informatieborden over de toeslag.” Zegt Sarah van Amerongen, woordvoerder van de NS.
De NS geeft conducteurs wel de vrijheid om te controleren op een geldig vervoersbewijs. Volgens Janssen van FNV spoor is de manier waarop conducteurs omgaan met reizigers die de toeslag niet betalen “zeer divers, maar de grote lijn staan in het artikel.” Tegenover het AD geeft Janssen aan dat conducteurs begrip tonen. In sommige gevallen wordt dan geen boete uitgeschreven omdat het kleine bedrag veel tijd kost, waardoor de rest van de trein niet meer gecontroleerd kan worden. Daarentegen vindt Janssen niet dat er extra conducteurs op de hogesnelheidslijn moeten worden ingezet. (…) “Wij staan wel op standpunt dat NS haar personeel moet faciliteren haar werk goed en veilig te kunnen doen. NS geeft de hoofdconducteurs de ruimte om op eigen bevinden en professioneel afwegingen per situatie zelf te bepalen hoe men hiermee omgaat.”
Photo by Azzadiva Sawungrana on Unsplash