In dorpen door heel Drenthe wordt al jaren bezuinigd op bushaltes. De gevolgen hiervan worden volgens reizigers niet altijd goed ingeschat. Door de afname van het aantal bushaltes neemt de druk op de resterende haltes toe. Scholieren en reizigers in Bovensmilde merken het volgende: volle fietsenstallingen en trottoirs die door fietsen worden geblokkeerd.
In Bovensmilde is dat duidelijk merkbaar: waar vorig jaar nog 2 haltes waren is er nu nog maar 1. De overgebleven halte raakt snel overvol met fietsen. “Er staan twee of drie keer zoveel fietsen,” vertelt student Sipho Dijkman, die dagelijks de halte gebruikt. “Er is geen ruimte meer, dus ik moet mijn fiets tegen de bosjes aanzetten of zelfs op het voetpad.”
Volgens de scholier probeerde het OV-bureau kosten of tijd te besparen, maar zijn de gevolgen niet goed ingeschat. “Ze dachten dat het een goede besparing was, maar de consequenties hebben ze niet goed doordacht.”
Vooral ouderen en scholieren ervaren hinder van de drukte bij de fietsenstallingen en het geblokkeerde trottoir. Reizigers pleiten daarom voor praktische oplossingen, zoals extra rekken of het aanpassen van het trottoir en de bosjes. “Een paar extra rekken of wat bosjes weghalen zou al helpen,” zegt de scholier.
Volgende onderzoek van de regionale omroepen is het aantal bushaltes landelijk sinds 2018 gedaald van 22.100 naar 20.600 in 2023, een afname van ongeveer 1500 haltes (7%). Relatief gezien heeft Drenthe met 17 procent de grootste daling, gevolgd door Groningen (15%).

