De Radio is passé en het kan alleen zichzelf nog redden

Door: Finn Mellema

Elk jaar als de Top2000 begint, vraag ik me weer af of dit nou het jaar van de huidige generatie is. Ieder jaar is het antwoord “Nee” geweest. Ieder jaar zijn het weer dezelfde oude nummers in de top 10. Deze 10 zijn ongetwijfeld goed, maar wanneer komt er nou ruimte voor de grote sterren van de huidige generaties? Deze generatie heeft ook sterren, toch komen die er niet aan. De radio is voor veel jongeren passé.

Jongeren luisteren geen radio meer en de radiostations lijken er niks aan te doen. Waar de oudere generaties de radio blijven luisteren, wijken de jongeren uit naar streaming apps en podcasts. Is het nog te redden of is het een verloren zaak?

Telkens als ik de radio aanzet, hoor ik een man lachen om een grapje, ten koste van iemand anders. Óf word ik gedwongen om te luisteren naar een afgezaagde pophit. De enige pauze die je hiervan krijgt, zijn de reclames die je om de 10 minuten hoort. Kortom, radio is te langzaam voor de jeugd. Nu eigenlijk iedereen toegang heeft tot Spotify, Apple Music of wat voor streamingsdienst dan ook, is de radio niet meer aantrekkelijk. Deze diensten cateren beter aan jongeren en hun korte spanningsboog.

Het laatste wat in mijn ogen de radio kan redden, is het opfrissen van de presentatoren en de huidige discografie. Niemand in deze generatie zit te wachten op hetzelfde trucje van een geforceerde radiohut. Verdiep je gewoon een keer in wat de jongeren zelf willen luisteren, vertel dingen die voor hen relevant zijn. En alsjeblieft, stop met de flauwe telefoontjes en grapjes. Radiostations zijn er niet van bewust dat er meer genres zijn dan pop en pop rock. Waag het eens om als radiomaker een rapnummer op je grote platform te draaien. Kijk eens of een indien nummer aanslaat (hint: dat doet het). Er is gewoon zoveel meer dan Ed Sheeran en Adele. Maak wat tijd vrij in je programma om jonge artiesten van eigen bodem een platform te geven. Zorg dat de radio weer draait om muziek en artiesten en vertel bij de muziek die je draait het verhaal daarachter. Veel jongeren zijn benieuwd, naar wat er achter de teksten schuilt.

Verder zou het de radio goed doen om een ander soort gasten uit te nodigen. Denk bijvoorbeeld aan een Rijk of Sam Hofman, twee broers die een van de populairste podcasts van Nederland hebben en super populair zijn onder jongeren. Als de radio niet meegaat met de tijd, is het niet langer een audioprogramma, maar een hoofdstuk voor in de geschiedenisboeken.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.