Door: Sophie de Groot

De supermarkt is niet verantwoordelijk voor de keuze van klanten. De mensen bepalen zelf wat ze kopen en wat ze willen eten. Is dit echter wel waar? De supermarkt heeft allerlei trucjes voor het manipuleren van klanten. Eugenius Venema, manager Dekamarkt gemeente Apeldoorn, vertelt:
Verantwoordelijkheid
‘De klant is uiteindelijk bepalend voor de keuzes die hij maakt in de supermarkt’, vertelt Eugenius. Wél vertelt hij dat je de klant kunt sturen. ‘Je kunt bijvoorbeeld een actiefolder verspreiden in je marktgebied of producten leggen op je goede verkoopplekken.’ Ook is het geen toeval dat de groenteafdeling altijd aan het begin van de winkel is. ‘De klant bepaalt vaak pas in de supermarkt wat hij/zij wil eten en dan met name op de groenteafdeling’.
Balans
‘Er is voldoende keuze in ‘gezond’ en ‘ongezond’ eten’, vertelt de supermarktmanager. Toch valt het hem op dat de meeste Nederlanders zo goedkoop mogelijk willen eten. ‘Goedkoop produceren houdt dan in dat er alternatieve grondstoffen worden gebruikt, zoals zout, suiker of bloem’. Er is echter wél een oplossing volgens Eugenius, die de prijsverhouding tussen gezond en ongezond voedsel hoog vindt. ‘Je kunt bijvoorbeeld een btw-verlaging voor gezond voedsel en een btw-verhoging voor ongezond voedsel instellen’.
Overgewicht
Daar is Eugenius het niet helemaal mee eens. ‘De hele samenleving speelt een rol in de toename van overgewicht.’ Toch kunnen supermarkten daar wel weer op inspelen. ‘Alles moet sneller, dus ook koken’, vertelt de manager. ‘Wij maken makkelijkere, maar vaak ook ongezonde opties voor consumenten, zoals instant noedels en kant en klare maaltijden.’
Assortiment
‘Het assortiment wordt voor een groot deel bepaald door de vraag van de consument’, vertelt Eugenius. Toch wordt het assortiment niet volledig bepaald door de klant. De manager vertelt: ‘binnen de levensmiddelenbranche zijn er een paar grote inkooporganisaties die de prijs bepalen.’ Toch bepaalt de klant uiteindelijk of hij/zij iets koopt voor de verkoopprijs.
Gezonde levensstijl
‘Om een gezondere levensstijl te krijgen, moeten er binnen de hele maatschappij dingen veranderen’, vertelt Eugenius. Toch kan de supermarkt er het één en ander aan doen, zoals ongezond eten minder promoten en betere afspraken maken met leveranciers. Dit lijkt echter een moeilijk plan. ‘Door de vrije marktwerking mogen supermarkten dit soort afspraken niet maken met elkaar’.
Volgens Eugenius koopt het merendeel nog steeds op prijs. Toch wordt er ook gekeken naar biologisch eten. ‘Je merkt wel dat er steeds meer klanten bewust omgaan met dierenwelzijn en veganistisch eten.’
