
Foto: Pixabay
Door: Lasse Arwert
De afgelopen twee jaar aan coronamaatregelen waren zwaar voor de horecasector. Zo moesten ze werken met qr-codes, tafels op anderhalve meter en kregen te maken met gedwongen sluitingen. Edwin Vlek, bestuurder en woordvoerder van de Horecabond, reflecteert op deze periode.
De horeca had volgens Vlek een erg zware tijd. Ook vertelde hij dat het coronabeleid niet eerlijk verdeeld zou zijn geweest. ‘’We hebben heel lang het gevoel gehad dat wij, de horeca, vooral de klappen op moest vangen van het gehele coronabeleid. We hebben ons regelmatig afgevraagd of het beleid dat gevoerd werd, niet te veel op onze sector gefocust was. Wij moesten namelijk voor een lange periode gedwongen dicht, terwijl maar een klein percentage van de besmettingen uit de horeca afkomstig was.’’
Is er door de afgelopen twee jaar corona veel veranderd in de horeca?
‘’Wat we vooral zien is dat alles wat altijd al speelde veel zichtbaarder is geworden, en dat in zowel positieve als negatieve zin. We kampen al jarenlang met een groot personeelstekort, ten tijde van Corona is er van veel personeel afscheid genomen. Dit afscheid was vaak gedwongen, omdat ondernemers het simpelweg niet konden veroorloven om ze te betalen. Nu zien we dat, mede door corona, dit personeelstekort wel een extra zetje heeft gekregen. En een positief effect is dat ondernemers erg veel creativiteit hebben laten zien, en dat met name op het gebied van digitalisering en technologisering.’’
Op het gebied van de horeca, waar had het coronabeleid beter gekund?
‘’Het had in ieder geval veel transparanter gekund. Heel vaak was onderbouwing bij beslissingen niet aanwezig. En onderbouwing is wel nodig om draagvlak te creëren. Wat je bijvoorbeeld zag is dat niet alle maatregelen direct effect hadden, waardoor ook het geloof in de maatregelen steeds minder werd. Wat ons betreft had het beleid transparanter gekund, en er had veel meer oog moeten zijn voor niet alleen het gezondheidsaspect maar ook voor het maatschappelijk-sociale en het economische aspect van deze crisis.’’
En hoe bereiden jullie je voor op een mogelijke nieuwe lockdown?
‘’We proberen altijd ons informatiesysteem zo up to date als mogelijk te houden, zodat we ieder moment zouden kunnen schakelen. Specifiek voor de situatie nu is dat we ook bij de politiek hebben aangedrongen om ook te komen met een aanpak voor een langere termijn met betrekking tot dit soort crisissen. Het belangrijkst is dat de politiek een duidelijk beeld heeft van waar dit naar toe zou moeten gaan, leert van de lessen die we tot nu toe hebben meegekregen, en daar beter beleid op maakt. Voor de horeca is nog een keer sluiten geen optie meer, kijk dan naar wat wel mogelijk is, of werk met een gedeeltelijke beperking. Maar een volledige sluiting brengt zo veel schade met zich mee dat we dit echt proberen te voorkomen. En ook, nu de wereld weer normaal is, zijn we er nog steeds mee bezig om die urgentie wel duidelijk te blijven maken.’’
