
Foto: Lasse Arwert
Door: Lasse Arwert
De beeldentuin zit propvol. Naast de vele kunstwerken krioelt het er van de mensen. Terwijl de dansers van Introdans hun optreden voorbereiden, zetten de fotografen hun camera’s klaar. Overal zie je tafeltjes vol met eten, drinken en informatiefolders. Ondertussen betreden de sprekers het podium. Even later meldt een schelle stem dat de toespraken beginnen.
Na een sluiting van vijf jaar heropende Museum Arnhem op vrijdag 13 mei. De meest opvallende vernieuwing is de westvleugel, die vijftien meter over de stuwwal heen hangt en uitkijkt op de Nederrijn. In de centrale koepel van het gebouw zit nu Cafe Pierre, vernoemd naar oud-directeur Pierre Janssen. Ook opent het museum met drie nieuwe tentoonstellingen, ‘Open’, ‘Van Links Naar Rechts’ en ‘Tenminste Houdbaar Tot’.
Directrice Saskia Bak gaf aan het fijn te vinden om weer te openen. ‘We zijn ongelooflijk blij dat we weer open gaan. De oude zalen zijn heropend, en we hebben er een hele nieuwe vleugel bij. Daar hebben we nu ruimte voor nieuwe tentoonstellingen, discussies en optredens.’ Ook benutten ze het uitzicht nu optimaal. ‘Het uitzicht was al prachtig, maar door de nieuwe vleugel is dit nog veel mooier. We hebben nu ook een balkon, zo kijk je neer op de Nederrijn en het boslandschap.’
De drie nieuwe tentoonstellingen hebben uiteenlopende thema’s. ‘De collectie Tenminste Houdbaar Tot gaat over de vraag hoelang er nog leven mogelijk is op aarde. Van Links Naar Rechts gaat over de polarisatie in het interbellum. Met deze collectie herontdekken we kunstenaars die door hun politieke overtuiging gecensureerd werden. De meeste werken die hier hangen zal je in de kunstgeschiedenis nooit tegenkomen. In Open staat vooral interactieve kunst centraal, en is de digitale Collectie Connectie te zien. Bij deze digitale toepassing kunnen bezoekers selectief kunst bekijken.’ Aldus Bak.
Een voorbeeld van de collectie ‘Tenminste Houdbaar Tot’ is het kunstwerk ‘Gbor Tsui’ van de Ghanese Serge Attukwei Clottey. Dit is een gordijn van aan elkaar geregen geelkleurige stukjes plastic. Dit werk oogt in eerste instantie vrolijk, maar kaart ecologische kwesties als milieuvervuiling aan.
Ook de bezoekers zijn blij met de heropening. ‘Ik vind het super dat ze weer open gaan. Het heeft een tijdje geduurd, maar het was het zeker waard. Vooral de tentoonstelling over polarisatie vind ik een mooie toevoeging aan het museum, omdat het wat extra diversiteit brengt binnen de collectie.’ Een ander vertelde vooral de collectie ‘Open’ interessant te vinden. ‘Al jaren houd ik me bezig met kunst, maar echt interactieve kunst is nieuw voor mij. Iedere bezoeker kan iets inbrengen aan de werken, door bijvoorbeeld iets op te schrijven. Ik vind het mooi om te zien hoe deze, eens lege muur, nu een enorm spinnenweb is van gedachten.’
Terwijl de opening ten einde komt, wordt het rustiger in het museum. Mensen druppelen langzaam het gebouw uit. Burgemeester Marcouch feliciteert Bak nogmaals met de succesvolle opening, en geeft aan het zelf ook leuk te hebben gehad. ‘Ik heb heel erg genoten.’ Achter mij verzucht een vertrekkende bezoeker; ‘wat heb ik dit gemist zeg!’
