
Foto: Julia Volkers
Door: Julia Volkers
Bij gevaarlijke situaties rent iedereen normaal altijd weg, maar zij stormt er juist met volle vaart op af. Van aanhoudingen tot achtervolgingen op de snelweg, dit zijn allemaal inspanningen die bij het werk van politieagente Marjolein van den Bosch horen. Niet alleen zorgt ze zo voor veiligheid, ze laat zelfs zien wat er allemaal tijdens haar diensten gebeurt door alles met een camera vast te leggen.
De laatste paar decennia heeft social media een grote sprong gemaakt. Ook de politie heeft besloten meer van hun werk online te delen. Dit wordt gedaan door politievloggers als Marjolein. Ze werkt nu al 16 jaar bij de politie, en maakt sinds een paar jaar samen met collega’s video’s over hun werkzaamheden. ‘’Zo kunnen mensen echt een kijkje nemen wat dit werk allemaal inhoudt.’’
‘’Mensen denken vaak dat ons werk alleen bonnetjes schrijven is. We zijn begonnen met het delen van onze diensten om mensen te laten zien dat het veel meer met zich meebrengt dan dat,’’ vertelt Marjolein. Dit kun je ook terugzien in de vlogs; de video’s bevatten onderwerpen als aanhoudingen, achtervolgingen, getuigenoproepen en meer. Marjolein legt uit dat hun netwerk inmiddels al zo ver is uitgegroeid dat ze een heel groot bereik hebben. ‘’Dat is echt het voordeel aan sociale media. We kunnen mensen op deze manier veel makkelijker bereiken, dit is bijvoorbeeld heel erg handig bij getuigenoproepen.’’ Volgens de politievlogger is dat niet het enige voordeel aan haar werk. ‘’Ik vind het ook harstikke leuk om te doen. Ik vind het geweldig om de kijkers mee te nemen tijdens diensten en om te laten zien wat er nou allemaal echt gaande is. Het zijn ook vaak kinderen die tegen ons op kijken, en dit is echt de perfecte manier waarop kinderen kunnen zien dat ons werk in werkelijkheid heel laagdrempelig is.’’ Helaas is er volgens haar ook een nadeel. ‘’Wij agenten komen natuurlijk wel in beeld. Dat zorgt ervoor dat wij vaak herkend worden in het openbaar, ook als wij niet aan het werk zijn. Dat kan natuurlijk voor leuke situaties zorgen, maar ook voor nare situaties.’’ Marjolein zegt dat de nare situaties gelukkig niet erg vaak voorkomen.
De agente vraagt zich af hoe vlogs verder in de toekomst zullen ontwikkelen. ‘’Steeds meer bedrijven gebruiken social media. Toch denk ik niet dat vlogs veel gebruikt zullen worden in de toekomst. Social media zelf wel, maar de vlogs niet.’’ Zelf is ze wel van plan om door te gaan met de vlogs; ‘’Ik ben zeker niet van plan om hier binnenkort mee te stoppen.’’
