
Foto: Yasmijn Westenberg
Door: Yasmijn Westenberg
ZWOLLE – Dit jaar heeft een flinke stijging plaatsgevonden in het aantal bedrijven in de creatieve industrie; dat blijkt uit cijfers van het CBS. In de provincie Overijssel is het percentage gestegen met 3,8 procent. In het bruisende Zwolle is zij zelfs de tweede topsector, gemeten naar bedrijfsvestigingen. Dit is gebleken uit onderzoek van De Creative Board Zwolle.
In het begin van oktober 2021 telde de culturele en creatieve sector 22,3 duizend bedrijven, met twee of meer werknemers. Dit is een ruime 5 procent meer dan in Januari 2020. Een grote speler in de creatieve wereld in Zwolle is CO, voorheen de Creatieve coöperatie. Zij exploiteren ruimte voor creatieven en zijn druk bezig met het vergroten van het creatief netwerk. “Momenteel hebben wij over 3 locaties meer dan 200 creatieve ondernemers, die wij een plek bieden” vertelt Julia van Co.
Ondernemerschap en innovatie is belangrijk in deze sector. Dit houdt de maatschappij draaiende. Zo is de huidige coronacrisis een goed voorbeeld van creatieve belangen. “In tijden van crisis twijfelen mensen veel over verschillende vraagstukken: hoe pakken we dingen aan en vaak is creativiteit een goede oplossing”, vertelt Cibap docent ‘concept en storytelling’ Robert Hofstede. Creativiteit is belangrijk voor de economie, er ontstaan nieuwe openingen door deze verschuiving van machten. Er ontwikkeld zich een hele nieuwe cultuur van handelen. “Met creativiteit kan je buiten de gebaande paden treden.”
Romée is het hier volkomen mee eens “In deze wereld hebben we creativiteit nodig om oplossingen te creëren en net even ergens op een andere manier naar te kijken.” Romée is een creatief onderneemster uit Zwolle. Midden in de hectische COVID-19 pandemie startte zij samen met haar compagnon Judith in augustus dit jaar: RIBBEL een social media bureau, gevestigd in CO. Zij hebben de missie authentieke zichtbaarheid te creëren voor bedrijven. Ondanks de pandemie kunnen zij creatief aan de slag, “het is een uitdaging, maar er is zeker genoeg vraag. Juist door deze situatie. Bedrijven willen zichtbaar zijn bij hun doelgroep en weten niet hoe zij dit moeten doen of hebben niet genoeg focus. “
