![]()
Het wordt steeds minder vaak mogelijk voor eigenaren van landbouwvoertuigen om zelf iets te repareren. Dat stelt Amerikaanse nieuwsmedia Bloomberg in een onderzoek waarmee ze aantonen dat fabrikant John Deere enorm verdient heeft aan reparaties tijdens de pandemie. “Heel zonde”, vindt Frank Wijnans van de Piratenpartij.
Foto door: Wiedse Veenstra
Geschreven door: Wiedse Veenstra
Wijnans en de Piratenpartij zijn het niet eens met de werkzaamheden van landbouwvoertuigfabrikanten. Zij zetten zich in voor het recht van zelfherstel.
Landbouwvoertuigen worden steeds complexer door het gebruik van digitale onderdelen in de machines. Wanneer een voertuig stuk gaat moet er een diagnose gedaan worden door middel van een software. Maar die software verstrekken fabrikanten niet. Eigenaren moeten dan wel bij de dealer langs.
“Als je trekker stuk is en je hebt de vaardigheden, dan wil je toch zelf de reparatie doen. Onderweg naar de dealer/fabrikant rijdt je misschien ook wel langs je buurman die het wel even voor je wilt doen.” Wijnans vindt dat eigenaren hun eigen materialen aan moeten kunnen passen.
Volgens de Piratenpartij stelt bijvoorbeeld fabrikant John Deere dat wanneer een klant zelf aan een tractor sleutelt er inbreuk wordt gemaakt op auteursrecht. “Maar als ik een boek uit mijn boekenkast aanpas is dat ook geen inbreuk op auteursrecht.
Ook wanneer er een onderdeel stuk gaat en de eigenaar op het internet een ander onderdeel vindt kan die niet zomaar in de machine gezet worden. De computer in de machine moet het onderdeel herkennen. Daarvoor moet er ook gebruik gemaakt worden van die diagnosesoftware gebruikt worden. “Dat is toch wel jammer, want mechanisch valt er vaak wel zelf wat te repareren.”
Dat Wijnans en zijn partij zich hard maken voor het recht van zelfherstel betekent niet dat alle eigenaren van landbouwvoertuigen deze situatie zien als een blok aan hun been. Omdat de techniek steeds complexer wordt zijn veel eigenaren al snel geneigd om niet zelf te gaan sleutelen. Men heeft vaak de vaardigheden niet. Dus men gaat sowieso al naar de dealer.
Naast zijn werkzaamheden bij de Piratenpartij is Wijnans zelf ook boer. Meestal schakelt hij een loonbedrijf in wanneer er taken zijn die met grote landbouwmachines nodig hebben. Maar zijn schuur heeft hij toch nog zelf een tractor staan. Hij weet nog wat te vertellen over een andere tractor. “In die andere trekker was een draad stuk. Maar omdat het een mechanische diesel was liep ie gewoon door. We hebben toen het werk nog af kunnen maken.” Volgens Wijnans was dit niet mogelijk geweest als dit een moderne tractor was geweest. “Die was direct stuk geweest.”
