Het Kabinet trekt meer geld uit voor onderwijs, wat zijn de problemen die we moeten oplossen met dit geld?

Foto: Alex Veldkamp

Door: Alex Veldkamp

Zwolle – Het demissionaire kabinet maakt 500 miljoen vrij voor de verbetering van de salarissen in het primair onderwijs. Hiermee wordt geprobeerd de salariskloof met het voortgezet onderwijs te dichten. Van de PO raad hoorden we voorheen al dat er aandacht nodig is voor  “het lerarentekort, onderwijskwaliteit, schoolgebouwen en kansengelijkheid.” We spreken hierover een vierdejaars PABO student, Kees-Jan Wisselink. 

Kees-Jan heeft al vroeg veel verschillende soorten onderwijs uitgeprobeerd. Als kind heeft hij van zijn ouders de mogelijkheid gekregen om montessori onderwijs te proberen. Hierover zei hij : “Dit vond ik niks maar gaf me wel perspectief.” Vervolgens kon Kees-Jan met meer genegenheid zijn basisschooltijd aan de Vrije school Almelo afmaken. Hierna heeft hij gekozen om op een openbare middelbare school zijn diploma te halen. Om toch nog te eindigen bij de Vrijeschool Pabo opleiding. 

Wat zijn volgens jou de problemen in ons onderwijs? 

“Ik zie een probleem met het cijferen en gemiddelden.” “Er ontstaat een soort spel waarin je gokt of je net genoeg doen om de 5,5 te halen.” 

Bedoel je hiermee de beruchte “zesjescultuur” ?  

“Precies, dat is enorm geestdodend” “De voldoende is het streven geworden en niet het leren om een vak te begrijpen.”    

“Er is een intrinsiek probleem tussen het juist begeleiden van studenten en het centraal toetsen van de kennis van studenten.” 

“Je wil natuurlijk kunnen testen of ze de stof wel kennen. Maar het laat een zwart gat achter voor de motivatie van de student” 

 “Er wordt steeds meer getoetst, bijvoorbeeld de jaarlijkse CITO toets vanaf groep 3” “Het is wellicht niet wijs om ze te vroeg bewust te maken van al deze manieren waarop we ze toetsen” 

En wat voor structurele problemen zijn er binnen in de scholen ? 

“Uit mijn ervaring heeft gebleken dat een klas van maximaal 25 leerlingen het beste werkt, met meer is er niet voldoende aandacht voor de individuele kinderen en ben je meer het schip aan het sturen.” 

“Het zijn voornamelijk te veel taken voor 1 persoon ; oudercontact, zorginstellingen, schooldirectie en je bent zelfs nog eens schoonmaker. Leraren op de basisschool zijn enorm fan van klasse assistenten, er zijn namelijk enorm veel neventaken om uit te delen die de werkdruk verlagen” 

“Ook zijn er nieuwe concepten in de ontwikkeling zoals een lerarenondersteuner, geen volledige leraar maar wel meer dan een klasse assistent. Zodat ook de verantwoordelijkheid voor de persoonlijke begeleiding van de kinderen niet op 1 persoon valt.” 

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.