7 juni 2025

Stelling: Moet AI verboden worden in het onderwijs

Foto: Pixabay

Door: Janet Zuidema, Femke Peters en Chris Bruinsma

De opkomst van AI roept veel vragen op binnen het onderwijsveld. Moet deze technologie geweerd worden uit de klas, of juist omarmd worden?  Wij hebben drie verschillende bronnen benaderd met dezelfde vraag.

Puck Donken: Voorzitter LAKS

“Wij vinden eerder dat leerlingen moeten leren over hoe ze met AI omgaan, dan dat er richtlijnen komen om uit de klas weren. We vinden het belangrijk dat leerlingen digitale vaardigheden ontwikkelen, en daar valt AI ook onder. AI komt later ook weer terug in het werkleven, dus het is beter dat we leerlingen hierop voorbereiden. Wij willen dat lessen over digitale vaardigheden onderdeel worden van de burgerschapslessen, en dat leerlingen daar met een docent leren over wat AI is, hoe het werkt en hoe ze ermee om moeten gaan.”

Alexander Lautenbach: Docent Wiskunde/Scheikunde Havo en VWO

“Ik heb er zelf weinig direct mee te maken, maar ik kom AI soms wel tegen in mijn rol als examensecretaris, waarbij het soms leidt tot het opleggen van maatregelen. Persoonlijk ben ik voor het verbieden van AI, omdat ik denk dat het veel risico’s met zich meebrengt, al is zo’n verbod waarschijnlijk niet te handhaven. Bovendien vind ik dat AI een flinke belasting vormt voor het milieu vanwege het enorme energieverbruik en de stroomvoorziening die het vereist. Wat mij betreft zou er daarom wat minder gebruik van AI mogen zijn, of in ieder geval bewuster mee omgegaan moeten worden.”

Tom Hoven: Woordvoerder Surf

“Ik ben het oneens, omdat ik denk dat het niet te verbieden is en ten tweede is het een onderdeel van de professionele wereld. Je kan het beter verantwoord in gaan zetten in het onderwijs. Je moet er de vruchten van plukken. Dat vraagt het een en ander van het onderwijs. Maar het is niet veel anders dan als de opkomst van het internet vroeger, mensen waren toen ook bang dat het, het onderwijs schaden zou. Als school zou je er goed mee om kunnen gaan door lessen te geven in bijvoorbeeld het herkennen van wat er wel en niet goed werkt bij AI, het vervangt bijvoorbeeld geen Google. Je moet leerlingen helpen om te werken met AI.”

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *