Een studie kiezen is een grote beslissing. Soms blijkt een opleiding toch niet de juiste match te zijn. In dit interview spreek ik met Feline Steenstra. Ze is 18 jaar en was in september 2024 gestart met de Hbo-opleiding geschiedenis aan de NHL Stenden in Leeuwarden. De combinatie van een gebrek aan interesse, moeilijke toetsen en weinig begeleiding zorgde ervoor dat haar motivatie verdween. In februari heeft ze de knoop doorgehakt en is Feline gestopt met haar opleiding. Feline vertelt openhartig over haar ervaringen, haar tussenjaar en haar toekomstplannen.
Waarom heb je de keuze gemaakt te stoppen met de opleiding geschiedenis?
“Omdat ik geen vrienden had en ik vond de opleiding niet leuk. HBO vindt ik moeilijk, ik haalde alleen maar onvoldoendes.”
Wat vond je dan niet leuk aan de opleiding?
“Het ging alleen maar over de oorlog, terwijl ik dacht dat het meer in zou gaan op de mensen van vroeger en bijvoorbeeld de goden. Ik moest ook gelijk stage lopen en dat vond ik eng. Ik werd op school niet goed begeleid, terwijl ik verwachtte dat de docenten wat meer interesse in hun vak zouden tonen. Je merkte dat ze het helemaal niet leuk vonden om te werken.”
Had je vooraf al twijfels aan je opleiding, of kwam dat later pas?
“Vooraf, ik kon eigenlijk nog niet echt een opleiding vinden die mij interesseerde, dus toen heb ik voor geschiedenis gekozen. Dat kon ik op de middelbare school altijd heel goed, maar ik vond de opleiding wel echt extreem moeilijk. Voor elke toets moest ik een heel boek uit mijn hoofd leren en ik kan niet zo goed leren.”
Had je dat vroeger ook al, dat je niet zo goed kon leren?
“Nou het is meer dat ik de onderwerpen die ik moet leren erg saai vind. De docenten vonden het voor mijn gevoel ook allemaal stom. Dat was dus niet echt motiverend.”
Hoe reageerde je familie en vrienden op je besluit?
“Allemaal heel positief, omdat ik dan niet meer ging zeuren, want ik wilde al heel lang stoppen.”
Wanneer had je door dat je wilde stoppen?
“Toen ik me besefte dat de lessen heel eentonig waren en door de demotiverende docenten. Geschiedenis was blijkbaar toch niet echt mijn ding.”
Wat heb je tot nu toe gedaan in je tussenjaar?
“Ik heb alleen maar gewerkt bij de Etos en gesport.”
Vind je het tussenjaar leuk?
“Nee. Ik heb eigenlijk alleen maar contact met oudere mensen en niet met mensen van mijn eigen leeftijd door mijn werk.”
Heeft het tussenjaar een negatieve of een positieve impact gehad op jouw mentale gezondheid?
“De dagen dat ik thuis ben heeft het een positieve impact, omdat ik dan aan mezelf werk door bijvoorbeeld nieuwe hobby’s te zoeken, zoals haken, daar wordt ik heel relaxed van. Ik vind het heel fijn dat als ik thuis ben geen huiswerk hoef te maken.
De dagen dat ik wel werk, heb ik eigenlijk nooit zin. Ik heb geen leuke collega’s. Zij praten alleen maar over mijn aankomende opleiding, ze zeggen dan: ‘ga je daar ook mee stoppen? En weet je het écht zeker?’ Ik krijg dan echt het gevoel dat ze aan mij twijfelen, wat ik wel een naar gevoel vind.
Ik ben opzoek naar een nieuwe baan, maar dat vind ik wel eng omdat ik alles bij de Etos ken en dan zou ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen.”
Welke nieuwe studie ga je dan oppakken en waarom?
“Ja, ik ga MBO Fashion Tailor doen. Dan maak en ontwerp je zelf kleding en mag ik lekker de hele dag knutselen. Ik vond kleding altijd al leuk en het lijkt me erg cool om zelf dingen te maken. Het lijkt me ook veel leuker om fashion designer te worden dan geschiedenis docent.”
Denk je dat deze opleiding beter bij je zal passen?
“Ja, want ik hoef geen moeilijke toetsen te maken. Ik hoef alleen maar deadlines te halen.”
Ben je tevreden met je keuze om te stoppen met de opleiding?
“Ja, ik had er geen dag langer willen zijn.”
Wat wil je nog heel graag doen voordat je aan je nieuwe studie begint?
“Op vakantie naar Griekenland met mijn familie en nog meer nieuwe hobby’s gaan vinden.”
Wat zou je anderen aanraden die twijfelen over hun studiekeuze?
“Doe het niet. Ga eerst goed rondkijken en bezoek open dagen. Als je twijfelt moet je het niet doen, want het kost veel tijd en geld.”