Door: Desiré de Wit
GRONINGEN- Tijdens de les naar muziek luisteren, een appje sturen of snel iets opzoeken is voor veel middelbare scholieren inmiddels al een jaar niet meer mogelijk. Sinds 1 januari 2024 mogen telefoons niet meer gebruikt worden tijdens de lessen. Leerling en docent blikken terug op het eerste telefoonvrije jaar op het Parcival College in Groningen.
Al jaren wordt er gesproken over een mogelijk telefoonverbod op scholen en hoe dat in werking zou moeten gaan. In 2024 is het moment aangebroken dat de overheid met een richtlijn is gekomen om mobiele telefoons in de klaslokalen te verbieden. Hoewel elke school de afspraken rondom de richtlijn zelf mag bepalen, zijn er wel zorgen geweest voor onder andere bereikbaarheid van leerlingen en roosterweergaves.
Docent en ICT-coördinator Rick Nienhuis was verantwoordelijk voor het vinden van een alternatieve manier waarbij leerlingen alsnog het rooster kunnen inzien, zonder mobiele telefoon. De school stapte over naar een systeem waarbij roosterwijzigingen automatisch te zien waren op schermen in alle schoolgebouwen. “Dit soort ICT-infrastructuur is essentieel”, vertelt Nienhuis. “Twee weken voor de kerstvakantie hingen alle schermen en werkte het systeem perfect.”
De overgang naar telefoonvrije klaslokalen is vrijwel moeiteloos verlopen. Leerlingen wisten al snel wat de gevolgen zouden zijn als ze hun telefoon gebruiken onder lestijd. Een meerderheid van docenten gebruiken ook geen telefoon meer tijdens de lessen. Enige weerstand voor het nieuwe beleid kwam vooral uit de kant van ouders die zich zorgen maakten over de bereikbaarheid van hun kind. Zo vertelt Nienhuis dat de rector van de school haast een baan als woordvoerder erbij had gekregen wegens de grote hoeveelheid telefoontjes van ouders.
Leerling Nora en haar ouders staan er positiever in. “Ze vinden het een prima beleid en ook beter voor leerlingen en docenten”, laat Nora weten. In vergelijking met voorgaande jaren zonder telefoonbeleid, merkt ze ook een duidelijk verschil. “Ik kan me beter concentreren en heb minder last van anderen om mij heen die op hun telefoon zitten.” Toch is het beleid voor sommigen niet zo fijn. Nora ziet regelmatig leerlingen met geen of weinig vrienden de dupe zijn. Volgens haar hebben zij moeite om zonder telefoon rond te gaan wegens het gebrek aan gezelschap op school.
Wat betreft Nienhuis is dit beleid zeker niet tijdelijk. De lessen verlopen rustiger en leerlingen zijn meer betrokken in de les. Daarnaast is het gevoel van de hele dag ‘aan’ staan ook verminderd onder docenten en zorgt over het algemeen voor een fijnere sfeer op de school. “Leerlingen zijn onderling leuker geworden, ze praten en zien elkaar weer. Dat hebben we heel erg gemist.”