Door Anouk den Teuling 20 december 2024
ZWOLLE- Op 15 december is de nieuwe dienstregeling van NS ingegaan. Dit heeft vooral invloed op het treinvervoer in de randstad. Maar welke wijzigingen zijn er doorgevoerd en welke gevolgen brengen deze met zich mee?
Zo meldt NS dat er wekelijks zo’n 1600 extra treinen zullen rijden in het land met als doel om het openbaar vervoer sneller, gemakkelijker en flexibeler te maken. Vooral in de randstad zijn deze veranderingen terug te zien. Zo zullen er acht treinen per uur naar Schiphol rijden, tweeëndertig treinen per dag naar Brussel en zullen de treinen vroeger vertrekken en tot later doorrijden.
Ook zullen er meer treinen op drukke trajecten rijden. Zo rijden er ’s avonds meer treinen tussen Eindhoven en Utrecht en rijden er nu de hele dag intercity’s tussen Rotterdam en Arnhem in plaats van alleen in de spitsuren.
Hiernaast zijn er echter veel vragen over de uitvoering van dit nieuwe beleid. Zo zijn er in zowel september als in november stakingen geweest van het personeel van ProRail en NS. De medewerkers deelde ontevreden te zijn over de arbeidsvoorwaarden. Door het toenmalige personeelstekort nam de werkdruk voor de medewerkers sterk toe. Volgens ProRail is de voornaamste reden hiervoor de vergrijzing van de Nederlandse bevolking.
Volgens Arno Leblanc, woordvoerder van NS, is het probleem van het personeelstekort op het moment onder controle. ‘’NS heeft op dit moment geen personeelstekort, maar we blijven wel doorgaan met werven. Er gaan namelijk ook mensen met pensioen en blijft het dus belangrijk om daar goed bovenop te zitten.’’ Hiernaast gaat Leblanc in op de werkdruk: ‘’De diensten blijven even lang, waardoor de werkdruk voor de medewerkers niet verder zal toenemen. We hebben de afgelopen tijd honderden mensen aangenomen. We zouden deze dienstregeling niet gaan rijden als het niet kon.’’
Susanne Uilenbroek, woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ondersteunt deze uitspraak: ‘’De afgelopen jaren is er veel nieuw personeel aangetrokken. NS heeft het ministerie laten weten dat ze de dienstregeling zonder problemen kunnen rijden.’’ Hiernaast meldt Uilenbroek dat de nieuwe dienstregeling onderdeel is van het nieuwe contract waar het ministerie en NS lang over hebben onderhandeld.
Volgens Uilenbroek en Leblanc zijn er veel partijen betrokken geweest bij de besluitvorming van de nieuwe dienstregeling. Zo meldt Leblanc dat de ingangsdatum op Europees niveau is besloten, om ervoor te zorgen dat alle vervoerders tegelijk de dienstregeling wijzigen en er geen aansluitingen mis gaan. ‘’We willen een zo’n goed mogelijke dienstverlening aan de reizigers bieden.’’ Volgens NS is het de grootste wijziging in de dienstregeling in jaren, maar ging de opstart op maandagochtend goed.