20 oktober 2025, Amersfoort.
Sinds deze maand geldt in Amersfoort het nieuwe parkeerbeleid betaald parkeren. De gemeente Amersfoort voert het lang besproken parkeerbeleid in om de stad “leefbaar en bruikbaar te houden voor iedereen, dus zowel voor bewoners als voor bezoekers”, vertelt Jenny Das, een medewerker van het klantcontactcentrumcentrum van de gemeente Amersfoort.
De eerste gebieden waar het betaald parkeren van start is gegaan, zijn de binnenstad van Amersfoort en omliggende wijken zoals Kruiskamp en het Vermeerkwartier. Tot uiterlijk 2027 sluiten andere delen van de stad zich aan bij het beleid. Voor wijken als Vathorst of Nieuwland wordt het betaald parkeren pas rond 2035 verwacht.
Bewoners in de nieuwe parkeerzones moeten een vergunning aanvragen. De eerste vergunning kost 30 euro per jaar, maar voor tweede of derde auto’s loopt de prijs flink op.
“Het doel van het verkeersbeleid is om het autogebruik te verminderen en de verkeersdruk te verlagen”, vertelt Jenny Das. Ook vertelt Jenny Das: “Door het invoeren van het betaald parkeren en de vergunningen in de binnenstad, willen wij mensen stimuleren om vaker met de fiets of met het openbaar vervoer te komen, of om gebruik te maken van deelmobiliteit.”
Maar blij zijn de bewoners van Amersfoort niet met het nieuwe beleid. “Ik begrijp dat de gemeente iets wil doen aan de drukte in de stad, maar dit beleid voelt echt te streng en veel te duur. Het maakt de binnenstad minder toegankelijk en ik voel me als bewoner niet gehoord”, zegt Milana Achterkamp, inwoner van de binnenstad Amersfoort.
Ondanks het referendum van 2023, waarin 74% tegen het beleid stemde, besloot de gemeenteraad het beleid toch door te voeren. Parkeercontroleurs handhaven met kentekenregistratie. Wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, krijgt vanaf vandaag een boete.

