Toerisme brengt drukte in Meppel, maar stad ziet beperkte inkomstenstroom

Meppel verdient weinig aan toerisme, zo luid uit het onderzoek van Goudappel. De stad aan de rand van Overijssel moet het vooral hebben van de uitgaven van eigen inwoners en toeristen uit omliggende gemeentes. Tegelijkertijd geven inwoners en winkeliers aan zelf veel van toerisme te merken. Zo stelt inwoner Theo: “Tijdens de zes Donderdag Meppel Dagen loopt het hier vol met toeristen, maar daarbuiten zie ik ze nauwelijks.”
Het koopstromenonderzoek, dat in Nederland al tientallen jaren consumentengedrag in de detailhandel analyseert, biedt inzicht in het toerisme in Meppel. De editie van 2023 is inmiddels de negende voor Oost-Nederland, waartoe Meppel behoort. Uit de resultaten blijkt dat de koopkrachttoevloeiing naar de detailhandel in Meppel slechts tussen de 0,5 en 1% ligt, wat relatief laag is vergeleken met andere steden. Ook de koopkrachttoevloeiing vanuit verblijfstoerisme in de horeca ligt laag, tussen de 5 en 10%.
Hoewel de koopkracht vanuit toeristen laag is, ervaren detailhandelaren dat toch anders. Bakker Bas merkt op dat hij de indruk heeft veel nieuwe gezichten te zien en ziet bovendien een toename in contante betalingen, typisch voor Duitse toeristen. “Ik heb het gevoel dat het eigenlijk wel prima gaat,” zegt Bas. Ook bloemist Herma merkt een toename van bezoekers op: “Deze zomer kwamen er veel mensen binnen om de stad te bewonderen. Ook het aantal klanten dat het kleine gidsje van Meppel meenam, viel me op. Het leek me niet minder druk dan anders.”
Als het aan Bakker Bas ligt, hoeft er weinig te veranderen: “Ik wil gewoon mooie broden maken en als mensen daarop afkomen, dan is dat mooi meegenomen, maar ik ga er geen extra reclame voor maken.” Ook de 81-jarige inwoner Theo voelt weinig noodzaak voor meer levendigheid in de stad: “Weet je, ik vind het allemaal best. Mij maakt het niet veel uit; ik heb toch al niet veel met toerisme.” Bloemist Herma daarentegen ziet wel graag meer toeristen: “Ik vind dat je de handen uit de mouwen moet steken om toeristen te trekken. Stilstand is achteruitgang.”
Het verblijfstoerisme, waarbij bezoekers overnachten, zorgt voor slechts 6 procent van de omzet in de horeca. In andere sectoren is deze bijdrage met ongeveer 1 procent bijna te verwaarlozen. Toch betekent dit niet dat bezoekers van buiten de gemeente weinig invloed hebben. Integendeel, ongeveer 45 procent van de omzet in recreatieve verkooppunten (zoals elektronica, mode en sport) of ‘doelgerichte’ winkels (zoals doe-het-zelf en woninginrichting) komt van mensen buiten Meppel. In de horeca komt 27 procent van de omzet van dagjesmensen en bezoekers uit omliggende gemeenten.
