Hoe belangrijk is muziekonderwijs voor Lelystad in tijden van bezuinigingen?

Hoe kunst- en cultuurcentrum de Kubus zich voorbereid op een ravijnjaar: “Ik maak me er relatief zorgen over”
LELYSTAD – Grote bezuinigingen binnen gemeentes in Nederland wekken flinke zorgen op. Ook in Lelystad zal er op verschillende dingen bezuinigd worden. Hierdoor staat onder andere het muziekonderwijs onder druk. Kunst- en cultuurcentrum de Kubus is één van de grotere locaties binnen Lelystad die dit soort onderwijs aan bied. Zij krijgen een flinke bezuiniging op hun dak. Hoe ze daar mee omgaan vertelt directeur Alex van Zijl. Fred Wilcke, fractievoorzitter van de Inwonerspartij, verklaart de afwegingen die zijn genomen om tot dit besluit te komen.
Bezuinigingen raken muziekonderwijs: “Taken afstoten is onontkoombaar”
LELYSTAD – Net als in veel andere gemeenten moet ook de gemeente Lelystad fors bezuinigen op subsidies. Tijdens de raadsvergadering op 13 november 2024 werd de definitieve begroting vastgesteld. De inwoners zullen hierdoor te maken krijgen met een beperkte stijging van belastingen en kosten. Voor allerlei organisaties in de stad, waaronder verschillende culturele instellingen, zijn de bezuinigingen ingrijpender. Voor hen nadert een periode van onzekerheid.
Vanaf 2026 daalt het gemeentefonds aanzienlijk. Dit jaar moet Lelystad al vijf miljoen euro besparen, en in 2025 loopt dat op tot zeventien miljoen. Ondanks de bezuinigingen houdt de gemeente dit jaar 1,2 miljoen euro over, maar in 2026 blijft er een tekort van respectievelijk 3,3 miljoen en in 2027 iets meer dan een half miljoen euro. Pas in 2028 verwacht de stad weer iets over te houden, dit gaat om een bedrag van bijna 1,7 miljoen euro.
Kunst- en cultuurcentrum de Kubus krijgt ook met forse bezuinigingen te maken. In hun jaarplan spreken ze van een ‘zeer uitdagend financieel klimaat’. Directeur-bestuurder Alex van Zijl laat weten dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden: “Het is onontkoombaar dat we taken zullen moeten afstoten. Misschien moeten we minder muzieklessen aanbieden of de musicalafdeling voor volwassenen schrappen en die voor kinderen behouden. Één ding wat we al wel zeker weten is dat we er zoveel mogelijk voor de jeugd en jongeren willen zijn.”
Een andere culturele organisatie in Lelystad genaamd ‘de Muziekspeelplaats’ heeft jeugd en talentontwikkeling ook als speerpunten. Dit initiatief, gestart in februari 2024, biedt een gratis toegankelijke plek waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten en hun muzikale talenten kunnen ontwikkelen. Doordat de Muziekspeelplaats relatief nieuw is, staan zij er goed voor en zijn de bezuinigingen voor hen niet ingrijpend. Bovendien komt hun financiering niet alleen van zakelijke partners zoals gemeenten en fondsen, maar ook van donateurs, bedrijven en bekende Nederlandse muzikanten die het initiatief een warm hart toedragen.
Fred Wilcke, fractievoorzitter van InwonersPartij Lelystad, heeft een advies voor culturele instanties die zich zorgen maken. Volgens Wilcke is het belangrijk om op zoek te gaan naar alternatieve inkomstenbronnen. “Kijk hoe je jezelf financieel staande kunt houden zonder afhankelijk te zijn van subsidie. De Kubus is daar al goed mee bezig door andere wegen te bewandelen en zaken anders in te delen. Zo kun je extra inkomsten genereren en je eigen broek ophouden.”
Het belang van muziekonderwijs in beeld bij De Muziekspeelplaats
LELYSTAD – Buiten alle bezuinigingen om zijn er in Lelystad ook instellingen die geen problemen ervaren door de bezuinigingen. Een voorbeeld hiervan is: De Muziekspeelplaats, een initiatief dat kinderen de kans biedt om met muziek in aanraking te komen: De Muziekspeelplaats. Hier krijgen kinderen gratis en laagdrempelig de ruimte om instrumenten te ontdekken, samen te spelen en hun talenten te ontwikkelen. Een waardevol project waar creativiteit en toegankelijkheid centraal staan. Het belang van muziek onderwijs is groot, dat is te zien in de onderstaande video.
Redactionele verantwoording
Audio-item
Voor het audio-item heb ik twee bronnen geïnterviewd. De eerste bron is de directeur van de Kubus, genaamd Alex van Zijl. Ik kwam terecht bij de Kubus doordat ik hun jaarplan tegen kwam, hierin werd beschreven dat ze een uitdagend jaar tegemoet gaan. Ik heb gebeld naar het cultuurcentrum en werd toen verwezen naar een mailadres van de medewerker die ik aan de telefoon had. Via het mailadres heb ik een afspraak met hem gepland. Hij heeft mij verteld wat het belang eigenlijk is van cultuur en de invloed van de bezuinigingen op de organisatie. De tweede bron is fractievoorzitter van de inwonerspartij Fred Wilcke. Ik ben bij hem terecht gekomen na het lezen van een aantal nieuwsberichten. Ik zocht berichten over de bezuinigingen in Lelystad en hier kwam zijn naam en functie in naar voren. Ik heb hem toen gemaild en zo hebben we een afspraak gepland voor een interview.
Video-item
Voor het video-item heb ik één leidende bron geïnterviewd en daarnaast een aantal kinderen wat vragen gesteld. Ik kwam bij de Muziekspeelplaats terecht door eigenlijk heel veel te zoeken naar de woorden ‘Lelystad’ en ‘ muziek’ , ik was toen namelijk nog zoekende naar een overkoepelend onderwerp en ik wilde graag iets doen over muziek. Ik vond een nieuwsbericht van FlevoPost waarin werd geschreven over de opening van de Muziekspeelplaats, zo ben ik verder gaan zoeken naar informatie. De leidende bron is Merredith van der Pool, boegbeeld bij Muziekspeelplaats Lelystad. Ik heb haar gemaild via het mailadres wat ik vond op de website van de muziekspeelplaats, zo hebben we even gebeld en een afspraak gemaakt. We hadden afgesproken dat ik op locatie dan ook de kinderen wat vragen kon stellen. Aan het begin van de les vertelde ze de kinderen wat ik kwam doen en konden zij aangeven of ze wel of niet op beeld wilden. De kinderen die op beeld wilden heb ik een paar vragen gesteld en gefilmd in wat ze aan het doen waren om een goed beeld te creëren.
Nieuwsbericht
Voor het nieuwsbericht heb ik antwoorden van Alex van Zijl en Fred Wilcke gebruikt omdat zij tijdens ons interview nog meer interessante punten benoemden die ik niet allemaal heb gebruikt in het audio-item, maar wel van toevoeging zijn voor het audio item. Hoe ik bij die twee humane bronnen terecht kwam heb ik al beschreven bij de verantwoording van het audio-item.
Verder heb ik nog wat cijfers gebruikt uit een nieuwsverhaal van Omroep Flevoland. Dit gaat vooral om de bedragen die genoemd worden. Ook heb ik nog een klein stukje toegevoegd over de Muziekspeelplaats. Die informatie kwam deels van hun website en deels uit het interview dat we hadden.