NEDERLAND | Het lerarentekort is een groeiend maatschappelijk probleem. Steeds meer klaslokalen blijven leeg. Het tekort aan gekwalificeerde leraren zorgt voor veel uitdagingen voor onderwijsinstellingen in het hele land. Niet alleen de onderwijsinstellingen hebben gevolgen van het tekort, maar ook de leerlingen ervaren uitdagingen.
Veel onderwijsinstellingen kampen met het lerarentekort, de ene instelling ondervindt meer problemen dan de andere. Het basisonderwijs wordt met 9.7% erg hard getroffen. Dit percentage komt overeen met 9800 fulltime leraren. Het speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs tonen nog zorgwekkendere percentages, 12.1% en 10.6%.
Hendri Adriaens is econometrist en heeft diverse onderzoeken gedaan over de onderwijsarbeidsmarkt. Uit zijn onderzoek over het personeelstekort in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs, benadrukt hij dat in de grote steden (G5), Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Almere en Utrecht het lerarentekort het grootst is. Buiten de G5 is het tekort aanzienlijk groot in het Zuiden van zowel Noord- en Zuid-Holland.
De stijging van het lerarentekort heeft diverse oorzaken, zoals vergrijzing, een toename van de studentenpopulatie en de uitdagende omstandigheden waarmee startende leraren worden geconfronteerd. Deze oorzaken leiden tot problemen bij het behouden van personeel en het aantrekken van nieuw personeel. Ina Laarman, leidinggevende van de Havo en Vwo op het Carmel College Salland in Raalte maakt zich zorgen over de prestaties van de leerlingen. ‘Doordat leerlingen niet genoeg lessen hebben gehad voor bepaalde vakken, zien we dat de gemiddelde cijfers erg laag zijn.’
Om de tekorten zoveel mogelijk aan te vullen, worden onbevoegde leraren ingezet. Dit is een tijdelijke opvulling voor de lege klaslokalen, maar brengt ook zorgen met zich mee. De leerlingen krijgen niet de optimale uitleg en hulp die een bevoegde leraar hen wel zou bieden. Scholen waaronder het Carmel College in Raalte proberen op diverse manieren leraren aan te trekken, waaronder het uitzetten van advertenties op het sociale media.
Er zijn ook andere mogelijkheden om het tekort te verminderen. ‘Gezamenlijke inspanningen, zoals investeringen in opleidingsprogramma’s en het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving.’ Aldus Adriaens. In de toekomst hoopt men dat deze inspanningen baadt gaan hebben, dat de cijfers zullen gaan afnemen en dat de kwaliteit van het onderwijs gaat verbeteren.