Podcasts nemen audio-wereld over
Podcasts nemen audio-wereld over

Podcasts nemen audio-wereld over

Lotte Gerrits
Nwsforce, 10 januari 2024

NEDERLAND – In de mediawereld is er een duidelijke verschuiving te zien in het luistergedrag van consumenten; er wordt steeds meer naar podcasts geluisterd. Bij deze ontwikkeling ontstaan nieuwe banen en winstmodellen, maar het kan ook ten koste gaan van oude winstmodellen en platformen.

Effecten op de mediawereld
Taco Jelgersma is deskundige op het gebied van ontwikkelingen in de media. Hij vertelt dat door de opmars van podcasts vooral de radiowereld het moeilijker heeft. “Mensen die vroeger in de auto misschien naar de radio luisterden, gaan nu specifiek een podcast zitten luisteren”, zegt Jelgersma. 
Het winstverlies geldt volgens Jelgersma niet voor alle zenders. Sommige radiozenders, zoals BNR, versterken juist hun businessmodel door de toename van populariteit in podcasts. “Als het gaat om muziekzenders, denk ik wel dat het aan het model vreet”, vertelt Jelgersma. 

“Je ziet dat alles wat er in de mediawereld nieuw bij komt een beetje vreet aan het vorige”, zegt Jelgersma. “Het totale mediagebruik neemt toe, alleen het versplintert.” Jelgersma vertelt dat content aanbieders hierdoor proberen op elk platform aanwezig te zijn, om zo te proberen die content terug te verdienen. 
De opmars van podcasts heeft ook te maken met het feit dat iedereen een podcast kan beginnen. “Je zou op een platform als Springcast heel gemakkelijk een podcast kunnen beginnen. Je betaalt een paar euro per maand en het platform zorgt er vervolgens voor dat je podcast overal op te beluisteren is.”

Nieuwe banen en kansen

Voor Marvin Jacobs, creative director bij audio agency Airborne, biedt de ontwikkeling in de audio-wereld een nieuw winstmodel. Hij weet veel over ontwikkelingen op het domein van audio en podcasts. “De laatste tien jaar verschuift het luistergedrag van de analoge luisteruren op FM-zenders naar digitale luisteruren.” Meer digitale luisteruren betekent dat er meer naar podcasts wordt geluisterd. Jacobs denkt dat dit vooral komt door de jongere generaties, die zelf minder vaak een radio aanzetten. 

“Een andere reden is dat we tegenwoordig ook onbeperkt toegang hebben tot digitale audio”, vertelt Jacobs. “Alle grote spelers, zoals Spotify en Apple, zetten zich er heel erg op in.” Hierdoor wordt de digitale audio, waaronder podcasts, toegankelijker. Jacobs vertelt dat audio de minst gedigitaliseerde vorm is van media gebruik. “Dat betekent dat daar nog veel meer potentie in zit.” 

Airborne maakt podcasts voor verschillende opdrachtgevers, die allemaal naar iets anders op zoek zijn. “Er zijn twee soorten podcasts in de podcastwereld. Er zijn de ‘conversational podcasts’, dit is de vorm die je het meeste tegenkomt in de podcastwereld, dit is simpelweg het opnemen van een gesprek”, zegt Jacobs. “Wat wij veel meer doen zijn de ‘storytelling podcasts’ of ‘audio documentaire.” Airborne dit doet om zich zo te kunnen onderscheiden in de podcast wereld. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *