SUZUKA – Simone Berra, de hoofdingenieur van bandenfabrikant Pirelli uit zijn zorgen over de ontwikkeling van de nieuwe Pirelli-bandencompounds voor het 2024 Formule 1-seizoen. Iedere coureur kon tijdens de eerste en tweede vrije training voor de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka testen met de nieuwe C2-band, de band met de een-na-hardste rubbersamenstelling, die Pirelli volgend seizoen wil introduceren.
©Pirelli Press Area
In een persbericht laat de Italiaanse bandenfabrikant weten dat ‘de laatste evolutie van de C2-band meer grip zou moeten leveren dan de huidige C2-band en beter zou moeten passen tussen de C1- en de C3-band’. De test is op het circuit van Suzuka is onderdeel van het proces om de nieuwe bandencompound door de FIA (Federation International d’Automobile, red.) te laten goedkeuren. Na de tweede vrije training vertelt Berra: “We hebben feedback gekregen van de teams, we hebben veel gegevens verzameld en die moeten we in detail gaan bekijken. Maar uit de eerste analyse van zowel rondetijden als feedback van de coureurs hadden we gezien dat er geen grote verbetering was in de C2-band. (…) In dat opzicht was de test negatief, maar nogmaals, we moeten de gegevens nader onderzoeken”, aldus de Italiaan.
Pirelli heeft tot 1 december om te beslissen of ze het de moeite waard is om een nieuwe bandencompound te introduceren voor volgend seizoen. Tijdens de Grote Prijs van Mexico, die in het weekend van 29 oktober staat gepland, mogen de coureurs een andere bandencompound aan de tand voelen. Dan geeft Pirelli ze de kans om de zachtere C4-band te testen. Vooralsnog voldoet de nieuwe C2-compound niet aan de verwachtingen.