0,20 cent of minder per installatie van software gemaakt op basis van een Unity-product moet nu worden betaald door de uitgevers van hun programma’s. Dit wordt gemeld in een blogpost van Unity, de makers van de digitale gereedschappen die onder andere zijn gebruikt om spellen zoals Pokémon Go te maken, over hun nieuwe prijzenplan. Op het eerste gezicht lijkt dit niet veel, maar ontwikkelaars kwamen er al snel achter dat dit betekent dat ze veel meer moeten betalen dan dat ze ooit kunnen terugverdienen vanwege herinstallaties, illegaal gedownloade games en onduidelijke trackingsoftware van Unity die moet bijhouden hoe vaak ze zijn geïnstalleerd.
Dit is enorm schadelijk voor kleine onafhankelijke indie studio’s, dat zijn studio’s die geen grote bedrijven achter zich hebben, vooral die recent zijn begonnen. “Studenten die leren hoe ze games moeten maken, worden vaak opgeleid met Unity-software”, meldt Mata Hagis-Burridge, professor in creatieve en entertainment games aan de Breda University of Applied Sciences. Het lijkt alsof er geen goede reden is voor deze verandering als je rekening houdt met de onafhankelijke studio’s, maar zij zijn niet de enigen die Unity-producten gebruiken. “Ook militaire, medische en industriële sectoren maken gebruik van Unity”, vertelt Mata Hagis-Burridge, “en omdat hun software minder vaak wordt gedownload, hebben ze minder last van deze verandering.” Dus het is mogelijk dat Unity hun doelgroep wil verschuiven naar grotere organisaties. Dit geldt namelijk ook voor de gamestudio’s. “De grote triple-A gamestudio’s hebben niet veel directe last van deze verandering”, merkt Mata op. Zij verdienen namelijk genoeg geld om de kosten te kunnen dragen. Dit betekent niet dat de grote gamestudio’s ongedeerd blijven door deze verandering, Mata vertelt namelijk: “Triple-A studio’s halen vaak inspiratie uit indie gameproducten om te zien wat mensen leuk vinden en dus welk soort game ze moeten maken.”
“De veranderingen zijn nog zeer onzeker”, geeft Mata aan. Unity heeft namelijk al zeker de reacties opgemerkt via hun verschillende sociale media-accounts. Mata verwacht dat “als ze doorgaan met deze update, er een tijdje minder onafhankelijke games op de markt zullen komen, maar het overstappen naar verschillende platforms om games op te bouwen betekent dat de onafhankelijke games die hierna worden gemaakt meer uniek zullen zijn, omdat niet alle onafhankelijke games meer uitsluitend op basis van Unity worden gemaakt.