Utrechts softwarebedrijf Intractive heeft op 30 september 2025 Kies Interactief gelanceerd. Op de website van Kies Interactief zijn de complexe verkiezingsprogramma’s van politieke partijen in Nederland simpel en boeiend gemaakt zonder nuance verlies of diepte verlies, meldt Intractive in een bijdrage op LinkedIn. Door politieke communicatie echt toegankelijk te maken, wordt geïnformeerd burgerschap versterkt, zegt het Utrechts bedrijf.
Het moeilijkste onderdeel van het creëren van Kies Interactief was het zorgen voor geen nuance of diepte verlies, vertelt Intractive CEO Luuk Koedam. Hierbij hebben ze gebruikgemaakt van AI. “Wat wij gedaan hebben is eerst natuurlijk zelf kijken naar wat de echte kernpunten van elke partij zijn en daarnaast hebben wij dat ook met AI getoetst of dat ook volgens AI de belangrijkste kernpunten zijn van elk partij, want het moest niet te kort zijn, maar wel volgens de hoofdpunten,” vertelt Koedam. Ook heeft Intractive geprobeerd om ervoor te zorgen dat alles volledig neutraal is. “Om het zo objectief mogelijk te houden, hebben we geprobeerd om het taalgebruik zo min mogelijk aan te passen, tenzij het echt moest, bijvoorbeeld als iets in heel moeilijke taal geschreven is,” vertelt Koedam.
Op dit moment zijn er geen concrete plannen om Kies Interactief na de verkiezingen nog verder uit te breiden, maar de deur is niet helemaal gesloten. Koedam zegt dat het bedrijf later zal kijken of ze verder meer willen doen.
