Een parfum of sieraad? Steeds meer Nederlanders laten de klassieke cadeaus links liggen. In plaats daarvan kiezen ze voor een cadeau dat blijft verrassen, een cadeau-abonnement. Dit jaar stijgt de populariteit van deze abonnementsvormen, waarbij ontvangers wekenlang of zelfs maandenlang producten zoals bloemen, wijn of koffie thuisgestuurd krijgen.
De populariteit van dit type cadeau past in een bredere wereldwijde trend, zo signaleren onderzoeksbureaus als McKinsey en Nielsen. Wat ooit begon met streaming diensten en maaltijdboxen, is inmiddels uitgegroeid tot een breed aanbod van abonnementen voor producten die gemak én beleving bieden.
“De verrassing was veel groter” vertelt een mevrouw uit Drenthe die kort geleden een bloem abonnement als cadeau heeft gekregen. “Ik krijgt niet 1 bosje bloemen, maar ik krijg er 12”
Ook psychologisch onderzoek ondersteunt deze ontwikkeling. Kleine, terugkerende verrassingen zorgen voor meer en langduriger geluk dan één groot cadeau. De combinatie van verwachting, verrassing en persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat het geluksgevoel telkens opnieuw wordt geactiveerd.

