Naast eindexamenkandidaten gaan ook mentoren mee in het examengevoel: ‘Vooral die spanning’
Naast eindexamenkandidaten gaan ook mentoren mee in het examengevoel: ‘Vooral die spanning’

Naast eindexamenkandidaten gaan ook mentoren mee in het examengevoel: ‘Vooral die spanning’

ASSEN-De eindexamenperiode is weer begonnen. Rieke Bergsma is een mentor op het Gomarus College in Assen. Rieke begeleidt de leerlingen met verschillende examentrainingen. Naast de leerlingen vindt Rieke het ook een spannende tijd.  

Hoe is het voor jou om mentor te zijn van een examenklas?  
“Ik vind het leuk, want dan ga je een beetje mee in het examengevoel. Vooral die spanning. Ik surveilleer ook bij verschillende examens. Ik begeleid de examenkandidaten met verschillende trainingen. Ik geef bijvoorbeeld examentrainingen en examenvreestrainingen. Vervolgens zit je dan ook echt bij het examen, dus dat vind ik wel heel leuk. Je gaat zo helemaal in het proces mee. Ik vind het zelf ook wel spannend als de leerlingen dan het examen maken, want dan hoop ik dat mijn begeleiding geholpen heeft.” 

Nu je al een paar jaar eindexamenkandidaten begeleid, pak je ook dingen anders aan?  
“Elke leerling is verschillend en elk jaar leer je gewoon weer van leerlingen. Tuurlijk is het zo dat je hoopt dat een bepaalde aanpak slaagt. In sommige gevallen is bewezen dat het werkt, bijvoorbeeld plannen en organiseren. Het is toch aan de leerling om daarin een keuze te maken en zich open te stellen voor adviezen en bewezen methodes die helpen om de leerstof langer in het hoofd te houden. Ik merk ook dat er bij elke training een andere soort leerling is. Iedereen is uniek. Ik kijk aan het einde van een training wel waar leerlingen echt wat aan gehad hebben. Ik laat leerlingen wel altijd een feedbackformulier invullen. Daar staan vragen in zoals: wat heb je het meeste geleerd en wat heb je nog gemist. Daar pas ik trainingen nog weer op aan. Tja wat ik anders zou doen? Wat leerlingen als feedback geven, neem ik wel serieus. Ik merk dat ik op sommige hoofdstukken meer nadruk leg of sommige hoofdstukken juist oversla. Als ik echt vind dat iets eruit moet, dan gooi ik het eruit haha.” 

Hoe is het om te bellen naar de examenleerlingen?  
“Voor de echte uitslag is het vaak wel heel erg leuk om te bellen. Het is vaak een en al gegil voor de telefoon. Vooral ook bij de meiden haha. Ik bel ook vaak zo snel mogelijk nadat ik de uitslag weet. Mede doordat de meeste leerlingen al een prognose gesprek hebben gehad, is het vaak niet super spannend meer, aangezien de leerlingen kunnen inschatten hoe zij ervoor staan.” 

Hoe ga je om als je slecht nieuws moet brengen? 
“Ik heb zelf in de 3 jaar dat ik eindexamenmentor ben, nog nooit meegemaakt dat ik een leerling moet bellen die niet geslaagd is. Ik kan mij wel voorstellen dat dat echt niet leuk is om te doen. Ik weet dat de meeste leerlingen al vol zenuwen wachten en als je dan ook nog dat nieuws moet vertellen is echt niet leuk. Afgelopen week heb ik wel een gesprek moeten hebben met een meisje wat niet overgaat. Ik voer het gesprek dan met het meisje en haar ouders. Zo’n gesprek is natuurlijk niet heel leuk en dat vind ik ook spannend. Het zijn nooit leuke gesprekken.” 

Kun je je gevoel van school en privé scheiden? Of neem je alles mee naar huis? 
Ik kan het wel scheiden. Ik vind het wel heel sneu en ik voel mee met zo’n meisje. De ouders zie ik dan ook balen en willen graag dat hun kind gelukkig is. Samen kijken we dan wat de beste keuze is. Het is niet zo dat ik zelf helemaal in zak en as zit. Ik vind het niet leuk voor haar. 

Wat voor advies zou jij geven aan leerlingen die nu het examenjaar ingaan? 
“Nu kan ik heel mooi mijn examentraining gaan promoten haha nee. Begin het jaar gelijk goed. Denk niet dat het nog zo lang duurt. Ik zou in ieder geval opletten tijdens de lessen, want daarmee heb je al de helft van de leerstof binnen. Dat helpt ongelofelijk veel met leerstof in je opnemen. Herhaling, herhaling, herhaling is het allerbeste om leerstof goed in je brein op te nemen.” 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *