Hannah de Vries, 17 mei 2024
EMMEN- Noord-Nederlandse speelgoedwinkels hebben het moeilijk door de opkomst van verkoop van speelgoed online. Steeds meer ondernemers zien minder klanten in hun winkels. Met name de particuliere winkels lijden hier onder. “Online verkoop van speelgoed is een vijand.”
De verkoop van speelgoed zorgt voor veel omzet in Nederland. In 2023 kende deze branche een groei van 2,5% in omzet, meldt marktonderzoeksbureau Circana in hun rapport over de wereldwijde verkoop van speelgoed in 2023. Deze groei blijkt echter vooral online plaats te vinden. Cijfers van het CBS laten een enorme stijging zien op het gebied van internetaankopen: In 2023 gaf 78% van Nederlanders vanaf 12 jaar aan wel eens online een aankoop te hebben gedaan, een stijging van 4% vergeleken met het jaar er voor. 10 jaar geleden, in 2014, deed 53% wel eens een aankoop online.
Met name particuliere speelgoedwinkel ondernemers merken dat klanten veel via internet kopen. Naast minder klanten aanwezig in de winkel verandert de vraag ook. Marjan van Noordennen, mede-eigenaar van Speelgoedwinkel Noordennen in Groningen, herkent dit beeld. “15 jaar geleden kwamen mensen in de winkel om te vragen wat ze het beste voor hun kleinkind konden kopen, nu komen ze binnen met een plaatje om te vragen of dat specifieke product toevallig hebben.” Ze beschrijft dat het nu vooral de kunst is items sneller geleverd te krijgen dan online aanbieders.
Grote speelgoedketens ervaren negatieve gevolgen van online verkoop minder, en de fysieke filialen maken veel omzet. De recent geopende Toychamp in Emmen adverteert zichzelf als “de grootste speelgoedwinkel van Noord Nederland” en Arjen de Groot, filiaalmanager, is uiterst enthousiast over hoe de zaken verlopen. Hij vertelt dat het bedrijf goede winsten pakt waardoor de opening van de nieuwe locatie mogelijk is. “Als ik kijk met andere filialen en ook de afgelopen jaren zijn we natuurlijk gigantisch gegroeid. We bestaan nu 23 á 24 jaar. En de afgelopen 4 jaar zijn we echt wel met een stuk of 10 filialen gegroeid.” Ook Intertoys lijkt geen last te hebben van onlineshoppers en boekt volgens Speelgoed en Hobby Vakcentrum 208 miljoen euro winst in 2023.
De particuliere speelgoedwinkels zien de winsten van bekende speelgoedketens niet als concurrentie. Van Noordennen vertelt dat het openen van een andere speelgoedwinkel in de buurt de verkoop juist kan versterken. “Als de concurrent de klant het voordeel van een fysieke winkel kan laten ervaren, dan blijven die mensen komen en komen ze voor iets anders ook naar ons toe. De grootste concurrentie zit online.” In de toekomst hoopt ze haar boterham te kunnen blijven verdienen met de winkel.
Foto: Opening Toychamp Emmen. (Hannah de Vries)