10 oktober 2025

Het is vandaag weer Kinderboekenweek, maar lezen kinderen eigenlijk nog wel boeken?

Terwijl basisscholen feestelijk de liefde voor het kinderboek vieren met voorleeswedstrijden, schrijversbezoeken en boekenkramen, lijkt het allemaal een groot feest. Niets is minder waar, steeds minder kinderen halen nog plezier uit lezen. Tijdens de Kinderboekenweek lijkt dit plezier weer even op te laaien. De vraag is: hoelang blijft dat plezier hangen?


De term ‘’ontlezing’’ gaat over een dalende trend in het leesplezier en leesvaardigheid onder de Nederlandse jeugd. De toename van ontlezing is zelfs zo erg, dat Nederland als een van de laagste landen staat op de ranglijst op basis van het leesplezier.


Het probleem begint al op de basisschool, veel leerlingen halen het eindniveau in groep 8 al niet. Hoe kan lezen leuk zijn als het niet goed gaat? De Kinderboekenweek is een goed hulpmiddel om het leesplezier weer te vergroten.


Ondanks de dalende trend gebeurt er iets opvallends. Kinderboekenschrijver Marc ter Horst maakt talloze bezoeken aan scholen, waarin hij vertelt over zijn boeken. Veel kinderen luisteren aandachtig naar zijn verhalen, het is dus mogelijk om het enthousiasme voor boeken weer aan te wakkeren bij kinderen.
Volgens Marc ter Horst is het essentieel dat lezen meer wordt dan een projectweek of een eenmalige actie. Hij vertelt: “Kies als school of klas een vast leesmoment in de dag,” zegt hij. “Alleen zo maak je van lezen een gewoonte – en geen uitzondering.”



De Kinderboekenweek laat zien dat kinderen wél kunnen genieten van verhalen. Om dat vuur brandend te houden, is er degelijk meer nodig dan alleen versieringen en eens per jaar een schrijver in de klas. Structurele aandacht, ruimte voor zelfgekozen boeken en een dagelijks leesmoment kunnen het verschil maken.

Related Post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *