
GRONINGEN – Het kabinet heeft afgelopen februari aangekondigd versoepelingen te brengen rondom de toelatingseisen van de landelijke opleiding Pabo. Deze zijn ingegaan per 1 september 2022. Het effect hiervan is vooralsnog onduidelijk. De landelijke zorg rondom het lerarentekort blijft hoog, zo ook de zorg over de kwaliteit in het onderwijs.
Om de opleiding Pabo te mogen volgen, zijn een aantal toelatingseisen verbonden. Zo moet je toelatingstoetsen maken om te kunnen aantonen dat je genoeg kennis beschikt over de vakken, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. De versoepeling zou beteken dat je gedurende het eerste jaar kans hebt om deze toetsen te maken, waardoor je alsnog aan de opleiding kan starten. Maarten Stuifbergen, Onderwijsbestuurder van negen openbare scholen via de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ), is hier kritisch over: ‘Het kwantitatieve probleem los je misschien op door de poort wijder open te zetten, maar de vraag is of je het kwalitatieve probleem dan niet alleen maar groter maakt. Dan hebben we misschien wel meer leerkrachten, maar die leerkrachten kunnen dan misschien niet de kwaliteit bieden die we met elkaar juist keihard nodig hebben.’
Een eventuele andere oplossing voor het lerarentekort blijft vooralsnog uit. Volgens Stuifbergen is het belangrijk dat er met elkaar wordt gekeken naar creatieve oplossingen: ‘Als we blijven hangen in het oude model van een leerkracht, met vijfentwintig tot dertig leerlingen, die er de hele dag en de hele week is, dan gaan we er gewoon niet komen.’