Door inflatie wordt gamen minder aantrekkelijk
Door inflatie wordt gamen minder aantrekkelijk

Door inflatie wordt gamen minder aantrekkelijk

Foto door: Pixabay

Zwolle – Na Microsoft en Sony de standaardprijs van alle ‘next-gen’ games naar €70,- verhoogd hebben laten de verkoopcijfers zien dat minder mensen games kopen voor die prijs. In verkoopjaar 2022/23 verkocht Sony bijna 40 miljoen minder games dan in 2021/22. Eigenaar van Gamemania in Leeuwarden, Ed Troelstra verteld: “Je merkt gewoon dat mensen minder snel bereid zijn iets nieuws te proberen met deze hoge prijs. Dit zien we ook terug in de cijfers, gloednieuwe games verkopen minder goed dan toen de prijs nog lager was.”

In december 2022 had Microsoft bekent gemaakt dat al de games die voor de Xbox gemaakt worden met €10,- in prijs verhoogd zouden worden. Eerder dat jaar had Sony hetzelfde gedaan voor al de nieuwe ‘next-gen’ games van de Playstation 5. 

Nu in 2023 zijn de effecten van deze prijsverhoging te merken in de verkoopcijfers van Sony en daarmee Playstation. In verkoopjaar 2021-2022 verkocht Sony 303.2 miljoen spellen, in 2022-2023 was dit gedaald naar 264.3 miljoen spellen. In deze cijfers valt dus ook te zien wat Ed eerder al constateerde. Deze hogere prijzen zijn dan niet het beste nieuws voor de gamer maar voor Sony zelf wel, want die draaiden een record hoeveelheid omzet met 8.3 miljard dollar.

Ed vertelde nog wel: “We verkopen dan ook 2de hands spellen maar deze verkopen dan juist weer beter dan voor het verhogen van prijs. Mensen zijn dus wel opzoek naar een alternatief.” Dit laat een nieuwe trend zien dat mensen nog wel op zoek zijn naar spellen maar dan op een goedkopere manier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *