“Brood Meets Barbie” in reactie op dalende bezoekersaantallen
ZWOLLE – Als reactie op de dalende bezoekersaantallen introduceert het Herman Brood Museum de tentoonstelling “Brood Meets Barbie”. Ivo de Lange, directeur van het Herman Brood Museum, benadrukt: “Je moet wat doen om de boel een beetje op gang te houden”. Uit een rapport van de Museumvereniging blijkt dat museum bezoekersaantallen nog niet op pre-corona niveau zijn. Musea lijden daarnaast onder inflatie.
Jur Timmerman
Met de tentoonstelling “Brood Meets Barbie” speelt het museum in op de huidige Barbie-rage. De tentoonstelling combineert het werk van fotograaf Job Boersma met de schilderijen van Herman Brood. Het museum hoopt dagelijks circa 40 extra bezoekers te trekken.
De oorzaak van de dalende bezoekersaantallen is voor het museum nog onbekend. De Lange wijst op de financiële uitdagingen van het runnen van een museum. “Het kost allemaal een bende geld”, stelt hij. De directeur benadrukt de complexiteit van het financieren door subsidies en sponsoren. De tentoonstelling wordt op 18 oktober geopend en is tot maart 2024 te bezoeken.