Zwolle-Onlangs maakte supermarktketen Jumbo bekend rond de 100 miljoen euro aan financiële schade te hebben geleden door winkeldiefstallen. De meeste geregistreerde winkeldiefstallen worden gepleegd bij de zelfscan kassa’s van supermarkten. Ook de ketens Plus, Dirk en Albert Heijn zien dat het aantal diefstallen oploopt.
“Sinds wij hier zelfscankassa’s hebben, loopt het aantal winkeldiefstallen bij ons ook flink op”, vertelt winkeleigenaar Gerrit Boomgaard van Albert Heijn Boomgaard in Wijhe. Boomgaard geeft aan dat stelen via de zelfscankassa’s ook heel aantrekkelijk is voor criminelen. “Ze stoppen de duurdere producten onderin de tas. Als ze dan door een Albert Heijn medewerker worden gecontroleerd, vertellen ze vaak dat ze deze producten per ongeluk zijn vergeten te scannen. Het blijft een kat-en-muisspel”, aldus Boomgaard.
Zelfscan medewerker Tijl Hoes van de Albert Heijn in Heino merkt ook veel van de diefstallen. “Mensen proberen het erg vaak. Wij voorkomen veel diefstal door de controles, maar mensen zijn sluw en hebben vaak excuses als ze wel worden gepakt.” Ook vertelt Hoes dat hij en veel collega’s veel woede en opmerkingen over zich heen krijgen wanneer zij mensen controleren. Hoes zegt: “Mensen beseffen vaak niet dat de controles willekeurig zijn en dat wij dus niet bepalen wie wij controleren. Deze woede gaat vaak gepaard met scheldpartijen.”
Veel supermarkten verklaren dat de voordelen van de zelfscankassa’s wel opwegen tegen het aantal diefstallen, maar dat met deze stijgingen dat nog weleens kan omdraaien. Om diefstal verder te voorkomen investeren supermarkten in steeds meer technologie. Die technologieën werken heel goed, maar zijn erg duur. De oplossing lijkt dus betere technologie te zijn.
Veel supermarkten maken nu alleen gebruik van veel camera’s. Een andere oplossing zal zijn het gebruik van weegschalen. In Engeland leg je je boodschappen eerst op een weegschaal. Dan ga je al je producten scannen en vervolgens leg je je tas op een andere weegschaal. Zo herkent het systeem het meteen als er ook maar een gram verschil is. Ook supermarkteigenaren in Nederland geloven hierin maar vertellen dat deze systemen heel duur zijn. Wat supermarkten nu dus veel doen is hun personeel zo goed mogelijk opleiden op het herkennen van lichaamstaal en het voorbereiden op wat te doen bij diefstal.
Foto Rens ten Klooster
Ik kon het bijna niet geloven! Maar door dit serieuze en constructieve artikel heb ik opnieuw vertrouwen in de media