Scheepvaart steeds vaker de dupe van extreem weer: ‘De toekomst is onzeker’
Scheepvaart steeds vaker de dupe van extreem weer: ‘De toekomst is onzeker’

Scheepvaart steeds vaker de dupe van extreem weer: ‘De toekomst is onzeker’

Zwolle – Scheepvaartbedrijven ervaren steeds vaker problemen door een wisselende waterstand. Het gebeurt namelijk meer en meer dat ze te maken krijgen met extreme droogte, of juist regenval. Het blijkt voor scheepvaartbedrijven lastig een vaste aanpak te hanteren voor de alsmaar wisselende waterstanden, omdat de toekomst van het klimaat nooit zeker is.

De scheepvaartbedrijven zijn steeds vaker slachtoffer van extreme weersomstandigheden. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat extremere weersverschijnselen steeds vaker voorkomen. Ook nu wordt er door het hoogwater noodgedwongen nog steeds veel scheepvaartverkeer gestremd. Dit zorgt voor problemen bij rivieren, maar ook bij diverse kanalen. Afgelopen week is de scheepvaart nog gestremd op het Amsterdam-Rijnkanaal wegens de huidige hoge waterstand. Ook de persvoorlichter van Dari B.V., een groot Nederlands scheepvaartbedrijf, ervaart een nieuwe ontwikkeling: ‘’Ik zit 16 jaar in het vak, maar we kunnen steeds moeilijker opkomende seizoenen inschatten. Het gebruikelijke lijkt te veranderen en de weerperiodes verschuiven.’’

Een van de problemen die de scheepvaartbedrijven ervaren, is hoogwater. De waterstand zorgt vanwege extreme regenval er nu ook voor dat er dingen niet goed gaan, vertelt scheepvaartdeskundige René Quist: ‘’Als het water te hoog staat kan de vaarweg onduidelijker worden of zelfs niet toegankelijk zijn, dus moeten schippers omvaren. Dit zorgt voor vertraging en problemen in de planning.’’ Een ander probleem voor scheepvaartbedrijven is laagwater, door bijvoorbeeld extreme droogte. Hierdoor kunnen schippers vast komen te zitten of moeten ze vaker varen met een lichtere lading, wat extra tijd en geld kost. En hoe extremer de weersfenomenen worden, hoe groter de gevolgen zijn.

Omdat de waterstanden zo wisselvallig zijn, zijn scheepvaartbedrijven druk bezig om zich voor zover mogelijk aan te passen. De onzekere klimaattoekomst ligt daarbij namelijk veel in de weg. De woordvoerder van Dari B.V. legt uit dat nieuwbouwschepen anders ontworpen moeten worden, om op de veranderingen voorbereid te kunnen zijn: ‘’Wat nu opkomt zijn laagwaterschepen die met minder diepgang gebouwd worden. Maar omdat het een trend is, is het lastig om hier iets aan vast te knopen.’’ Echter ziet het scheepvaartbedrijf hier ook de nadelen van in: ‘’Als een schip compleet is afgesteld op een bepaalde weersomstandigheid, is het heel moeilijk om weer terug te schakelen naar wat anders als dat nodig is.’’

Foto van Larz Möllers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *