De nieuwe Apple Vision Pro. Bron: Apple
“Apple heeft een computer gemaakt zonder muis, zonder toetsenbord en zonder scherm. Het scherm voor deze computer is de wereld om je heen: het verkeersbord langs de weg, je gordijn, je hebt oneindig veel schermen”, aldus trendwatcher Martijn Aslander in reactie op de lancering van een nieuwe VR bril door Apple op 2 februari in Amerika.
Ze noemen het de Apple Vision Pro en pretenderen hiermee een nieuwe kijk op het concept: VR bril. Deze computer is niet alleen een virtual reality bril (VR) maar ook een augmented reality bril (AR). Dit maakt deze nieuwe innovatie erg uniek. Zo is dan ook auteur en trendwatcher Aslander: “Dit gaat groter worden dan de iPhone.”
Ivo Jansch is CEO van Egeniq, een bedrijf wat apps ontwikkelt voor smartphones en tablets. Jansch verteld wat voor markt er voor de Apple Vision gaat zijn: “Ik zie een professionele markt, het beter online met elkaar samenwerken binnen een goed werkende virtuele ‘coworking space’. Er is zeker ook een thuismarkt van filmkijkers en spelletjesspelers voor wie het device interessant is, maar een volgende versie met een lagere instapprijs is er denk ik voor nodig voordat je daar een grotere doorbraak ziet.”
Op 2 februari ligt de Apple Vision Pro in elke Apple Store in de Verenigde Staten. Mensen uit andere landen moet hier nog even op wachten, tot wanneer is niet duidelijk. Vanaf 19 januari is het mogelijk de bril te pre-orderen, dit zou je dan $3499,- gaan kosten.
Deze prijs is erg stevig en Aslander zegt dan ook dat dit een beetje de normale reactie is op nieuwe Appleproducten: “Het is veel te duur en wat moet ik daarmee?” Toch denkt hij dat uiteindelijk het massapubliek ook zal aanslaan op deze nieuwe innovatie. Hij neemt hier de iPhone in 2007 als voorbeeld, de geeks en early-adapters hadden dit al snel omarmt, maar de massa vond het onnodig en duur. Hij verwacht dat hetzelfde zal gebeuren met de Apple Vision Pro. “Nu loopt iedereen met een smartphone en zien we niet meer anders.”
Voor extra informatie over de Apple Vision Pro lees het artikel van Martijn Aslander hier.