ZWOLLE – Stoppen met X is volgens sociaal media strateeg Carlijn Bekker van SOSOCIAL niet een makkelijke beslissing: “Zo’n keuze maak je niet van het ene op het andere moment. Daar vinden veel afwegingen bij plaats.” Toch kondigde de publieke omroep KRO-NCRV afgelopen maandag aan te stoppen met het sociale mediaplatform X, voorheen Twitter. Volgens de omroep is X een maatschappij-ontwrichtend platform geworden. Andere grote (media)bedrijven twijfelen ook over het gebruik van X.
Al eerder besloten grote bedrijven als VodafoneZiggo en Bol.com te stoppen met het adverteren op X, maar ze bleven wel actief met klantondersteuning. Bekker kan goed begrijpen dat merken liever niet te veel willen worden geassocieerd met een platform waar zoveel haat wordt verspreid. “Twitter stond al langer bekend als een platform waar meer ruimte was voor haat, nepnieuws en ongewenste berichten, maar sinds de overname door Elon Musk lijkt dit alleen maar erger geworden.”
Huub Wijfjes, mediahistoricus aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft ook weinig warme woorden over voor het platform. “Sinds de overname door Musk wordt de schijn gewekt dat alles mogelijk is en mag worden gezegd. Een ontwikkeling die onacceptabel is.” Wijfjes snapt de keuze van de KRO-NCRV goed, maar vindt het jammer dat niet alle omroepen hierin als één geheel optreden. “Het is iets wat je al langer ziet. De verschillende omroepen focussen zich steeds meer op zichzelf, en niet meer op de publieke omroep als geheel.”
Ondertussen zijn er ook andere omroepen en organisaties die na het besluit van KRO-NCRV openlijk twijfelen over het gebruik van X. Die keuze is soms erg lastig. In het bijzonder voor journalistieke organisaties, die vaak op zoveel mogelijk plekken aanwezig proberen te zijn. Volgens Wijfjes is dat nergens voor nodig: “Je bent niet verplicht om elk sociaal mediaplatform te gebruiken. Daarnaast hebben veel mensen accounts bij meerdere platformen. Gebruikers weten je echt wel te vinden.”
Het stoppen van KRO-NCRV, en de uitgesproken twijfel bij andere mediaorganisaties, geeft volgens Wijfjes een duidelijk signaal. “Je merkt dat het handelen van een gevestigd merk als KRO-NCRV invloed heeft op het gebruik van een platform als X.” Bekker is wat genuanceerder: “In het geval van mediabedrijven is het echt de vraag voor wie het gemis groter is. Vooral vanuit een commercieel oogpunt biedt het platform nog steeds veel kansen. Qua branding is aanwezig zijn op X daarentegen steeds minder interessant geworden.”
Wat de daadwerkelijke invloed van het stoppen van KRO-NCRV met X gaat zijn voor zowel de omroep, als het sociale mediabedrijf blijft voorlopig nog onduidelijk. Wel zal een eventuele terugkeer volgens Bekker niet snel gebeuren: “Eenmaal weg is het ook heel erg lastig om weer terug te komen.”
Foto: Bret Hartman / TED