Zwolle – Sinds vorige week zijn Instagram en TikTok een nieuw nieuws account rijker. Onder leiding van journalist Janna Nieuwenhuijzen is het account @snackpaper_ opgericht. Maar wie een kijkje op het account neemt, ziet dat de manier van nieuws brengen anders gaat dan anders. Door middel van korte filmpjes willen ze jonge mensen namelijk inzicht geven in wat er speelt in de wereld.
Een account als NOS Stories heeft een eigen redactie en brengt actualiteit, maar dat is niet wat je je bij @snackpaper_ moet voorstellen, vertelt Nieuwenhuijzen. ‘’We zijn niet bezig met zelf nieuws maken, maar pakken één artikel van een gerenommeerde bron zoals de Volkskrant, Trouw, de Groene Amsterdammer of het NRC. Dat zijn allemaal journalistieke titels, waarvan wij vinden dat ze goede achtergrondartikelen hebben geschreven en die vatten we samen in een video.’’ Het doel van @snackpaper_ is dat jongeren na die video alsnog het artikel op internet op gaan zoeken en gaan lezen, vertelt de journalist. “Zo zijn ze niet alleen op de hoogte van wat er speelt, maar begrijpen ze ook waarom.”
Volgens Rolien Duiven, onderzoeker bij het lectoraat Waarde(n)volle Journalistiek op Windesheim, kan zo’n Instagram-account goed helpen om nieuwsgebruik bij jongeren te stimuleren, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Zo staan veel artikelen achter een betaalmuur. ‘’Maar, ik denk dat zo’n nieuwsaccount een goede poging kan zijn om jongeren aan te zetten tot het nemen van een abonnement op een krant.’’ Britney Sieben, junior onderzoeker bij hetzelfde lectoraat, is het daar mee eens. ‘’We spreken voor onderzoeken momenteel veel jongeren over hun nieuwsconsumptie en zij geven aan het nieuws vooral te volgen via social media. Als ze dan zo’n account als @snackpaper_ tegenkomen waar het nieuws aantrekkelijk wordt geserveerd en jongeren kunnen meekrijgen hoe redacties werken, kan het wel zorgen dat jongeren vaker op sites van kranten gaan kijken.’’
Nieuwenhuijzen merkt dat ze het lastig vindt om hun nieuwe platform objectief of neutraal te noemen. ‘’Objectief is niet het goede woord denk ik, neutraal vind ik ook lastig, want we kiezen bewust voor bepaalde onderwerpen natuurlijk’’. Wel vertelt Nieuwenhuijzen dat de video’s zelf vrij zijn van een mening. Daarin wordt alleen verteld en geduid, wat de journalist ergens mee bedoelt. Ze gebruiken taal die herkenbaar en te volgen is voor jongeren, maar blijven wel bij de kern van het artikel. Sieben is het met Nieuwenhuijzen eens dat volledig objectief zijn erg lastig is. ‘’Hoewel elk nieuwsmedium er naar streeft en het ze vast goed af gaat, blijft het mensenwerk en zie je vaak dat er een menselijke ondertoon in de artikelen zit.’’
Rolien Duiven is ook positief gestemd over jongeren die het nieuws vermijden. Als een video van Snackpaper aangeraden wordt, kan dit effect hebben. ‘’Zo’n social media-account bereikt ook mensen die het zelf niet actief opzoeken.’’
Eigen foto