Ilse Visser
Zwolle – Er is een verschil tussen hoeveel invloed roddelen op sociaal media heeft op en jongens en meisjes. Dit zegt Jacqueline Kleijer Deskundige sociale media, Dig It For You zij maken hulpverlening zichtbaar, laagdrempelig en toegankelijk voor digitale middelen: “Jongens stappen er makkelijk overheen, ze doen stoer en hun reputatie is niet meteen weg. Bij meisjes is dat anders, ze hebben er langer last van en hun reputatie kan erg snel weg aangetast worden”, vertelt Kleier in reactie op de onrust op scholen door accounts waar roddels over leerlingen en docenten worden verspreid.
Scholen proberen nu op verschillende manieren het roddelen te stoppen. Sommige scholen sturen ouders nu een brief of leerlingen met een account krijgen een verbod om naar school te gaan. De accounts zijn geïnspireerd op de serie Gossip Girl waarin het leven van een meisje gevolgd wordt die in New York woont en onder de naam Gossip Girl geheimen en roddels verteld over de personages. Op de roddelaccounts op TikTok wordt vaak de naam van de school vermeld en soms de eerste letter van de naam of hele naam van het slachtoffer.
Dat de accounts zou populair zijn, is volgens Jacqueline Kleijer niet zo gek: “Roddelen is iets ouds en wordt al heel lang gedaan. Roddelen doet iets met de cohesie van de groep, want het versterkt namelijk het groepsgevoel van de mensen die roddelen. Het account kan ook een dopaminekick geven voor de roddelaars, want hoe meer het bericht geliket en gedeeld wordt hoe leuker het is.”
Foto: Ilse Visser