Ilse Visser
Rotterdam- De gemeente Rotterdam is maandag gestart met een campagne om drugsgebruikers bewust te maken over hun impact op de criminaliteit in de stad. De campagne zal vooral te zien zijn op Sociale media, billboards en digitale schermen op metrostations. Toch zijn er ook twijfels over het effect van de campagne.
“Het Is het een goede stap in de richting, maar is er meer nodig dan alleen een campagne” verteld Yarin Eskin, Universitair docent bestuurskunde, co-directeur Resilience en Security & Civil Unrest (ReSCU) Lab aan de Vrije Universiteit. “Mensen kopen ook nog steeds drank en sigaretten, terwijl er enge foto’s op de verpakking staan. Het is een gevoel dat je sterker bent omdat je het idee hebt dat je meer kan dan de rest.” Er zouden volgens Yarin dan ook andere soorten maatregelen of oplossingen getroffen moeten worden om de campagne beter te laten werken of het drugsgebruik te verminderen. Zo verteld hij: “je zou kunnen denken aan jongeren voor de klas zetten die opgepakt zijn, hogere boete geven, sneller in de gevangenis komen als je in aanraking komt met drugs of jongeren recht in de ogen kijken als ze het doen.” Echter wil hij het ook nog tijd geven en kijken wat de campagne gaat doen.
Foto: ANP, Remko de Waal