De algemene houding van de fatbike gebruikers is volgens Ruud de Vries, operationeel expert verkeer en leidinggevende verkeersafdeling team verkeer Noord-Nederland voornamelijk het probleem. Zo vertelt hij dat er helemaal geen probleem is als de gebruikers een normaal verkeersinzicht hebben en geen opgevoerde fatbike. Het probleem ligt bij het te hard rijden zonder fatsoen en verkeersinzicht. “De gebruikers van de fatbike, dat is voornamelijk jeugd die ook in groepjes vaak op stap zijn. Individueel heb je er niet zo’n last van, maar vaak in een groep intimiderend gedrag, hangen voor winkels en als je ze erop aanspreekt van ‘kijk even uit’, dan gelijk een grote bek.”
Fatbikes zijn een lastig geval om echt iets aan te doen, omdat er geen helmplicht, kentekenplicht of rijbewijsplicht op zit. Zo vertelt Ruud de Vries ook over het verschil met auto’s. “Dan wordt er nog vaak gezegd van ‘ja, auto’s gaan ook hard.’ Dat klopt, een auto kan misschien ook wel 220, maar dat is een type goedkeuring wat de weg op kan. Alleen de regel is, dat mag dan 100. En ga ik met mijn auto 150 is er een risico dat ik mijn rijbewijs kwijtraak.”
Het is erg lastig om vooral binnen steden te handhaven. Zo kunnen fatbike gebruikers snel een steeg in gaan en dan is de politie of handhaving hen al kwijt. Ook is het niet verantwoord om met dezelfde snelheid als een fatbike gebruiker, te achtervolgen in een winkelstraat. Vanuit de basisteams in het handhaven omtrent dit thema, wordt ook nog vaak gevraagd om versterking aan het verkeersteam. Er is alleen vaak niet genoeg mankracht en is er geen beginnen aan. “Dat is dweilen met de kraan open.”

