BRON PIXABY
ZWOLLE – “Green Friday laat een opvallende verschuiving zien van duurzaam winkelen midden in het drukke winkelseizoen rondom de feestdagen, ”Ingrid van den Berg, woordvoerder van Treesforall, de organisatie achter de beweging. Green Friday heeft alweer een zesde editie. Het initiatief, dat als tegenhanger van de bekende Black Friday ontstaat, is ontworpen om consumenten bewust te maken van de milieu-impact van hun aankopen en aan te moedigen van het maken van meer verantwoorde keuzes.
Green Friday lijkt niet een korte trend te zijn, maar eerder een teken van een grote verandering in consumentengedrag vooral in een grote consumentenmaatschappij als Nederland. “Terwijl Black Friday zich richt op snelle koopjes en kortingen, geeft Green Friday een beeld van een groeiend bewustzijn van de ecologische impact van consumentisme”, aldus van den Berg. De vraag is nu of deze duurzame benadering van winkelen een blijvende verandering wordt in onze samenleving.
Consumenten over de hele wereld worden aangespoord om na te denken over de gevolgen van hun aankopen voor het milieu. Volgens van den Berg “Het idee achter Green Friday moedigt mensen aan tot het ondersteunen van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid en het vermijden van overmatige consumptie. Green Friday legt de nadruk op bewustwording en scholing.”