“Jongeren kun je niet met een klein trucje naar het nieuws lokken”
“Jongeren kun je niet met een klein trucje naar het nieuws lokken”

“Jongeren kun je niet met een klein trucje naar het nieuws lokken”

Londen- Hoe betrekken we jongeren beter bij het nieuws? Daar is stichting #UseTheNews mee bezig, samen met jongeren, onderzoekers en nieuwsmedia. Een van de projecten is Whatz Next, een contentagenda waarmee nieuwsmedia onderwerpen kunnen kiezen die jongeren ook echt aanspreken.

´Om jongeren te binden zijn niet alleen de vorm of het platform van belang maar eerst vooral de inhoud. Jongeren kun je niet met een klein trucje naar het nieuws lokken. Je moet naar ze luisteren, ze serieus nemen en ze ook iets bieden waarin ze zich herkennen´, zegt Patrick Selbach, directeur van #UseTheNews.

´De agenda biedt ook suggesties aan journalisten over hoe ze met onderwerpen kunnen omgaan. Daarbij staan de uitgangspunten van constructieve journalistiek centraal. We geloven erin dat een meer oplossingsgerichte vorm van journalistiek bedrijven kan bijdragen om jonge doelgroepen te vinden of te behouden´, aldus Selbach. Een team van het lectoraat Constructieve Journalistiek van hogeschool Windesheim helpt aan het project mee.

Whatz Next zit nu nog in de testfase, er wordt nog hard aan gewerkt voor het beste resultaat. Het is voor hun belangrijk dat jongeren in de testfase zelf meekijken. Dit doen ze door middel van het jongerenteam, de NewsZees en de eerstejaars studenten op Windesheim. WhatZ Next is te zien in de app van het ANP.

Bron foto: #UseTheNews

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *