Graaiflatie Woord van het jaar: woord niet bij iedereen bekend
Graaiflatie Woord van het jaar: woord niet bij iedereen bekend

Graaiflatie Woord van het jaar: woord niet bij iedereen bekend

ZWOLLE- Graaiflatie is gekozen tot het woord van het jaar 2023. Graaiflatie werd de grootste met twee derde van de stemmen. Ondanks de vele stemmen die zijn uitgekomen, kent nog niet iedereen het woord. 

Graaiflatie is volgens de Dikke Van Dale ‘inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun eigen winst op peil te houden of te verhogen’. Lezers en niet-lezers van de Dikke Van Dale konden via de website www.woordvanhetjaar.nl stemmen op hun favoriete woord van het jaar uit een selectie van tien woorden. 

“Het woord graaiflatie staat natuurlijk niet op zichzelf” vertelt Ton de Boon, hoofdredacteur van de Dikke Van Dale. “In het Engelse taalgebied, het Angelsaksische taalgebied hebben we een vergelijkbaar woord zien opkomen, namelijk ‘greedflation’ waarbij greed verwijst naar hebzucht. Het is een fenomeen wat opvallend is na de coronaperiode.” 

Het woord bestond al langer, maar raakte in het voorjaar van 2023 bekend nadat was gebleken dat multinationals over 2022 flinke winsten hadden gemaakt door forse prijsstijgingen door te berekenen aan consumenten. Niet alleen de huishoudens met weinig in de knip hadden hier last van. Ook het gemiddelde huishouden kreeg last van de stijgende prijzen in de supermarkten, drogisterijen en warenhuizen. In krantenartikelen en programma’s als Kassa werd het woord al veelvoudig gebruikt.

Ondanks de verkiezing van graaiflatie als woord van het jaar blijkt niet iedereen het woord te kennen. Op Hogeschool Windesheim in Zwolle zijn sommige studenten wel bekend met het woord, terwijl andere studenten niet bekend zijn. “Ik had al wel gehoord van het woord” vertelt Tygo Bekkema, eerstejaars student journalistiek. “Ik merk de prijsstijgingen vooral in supermarkten, bij de spar was een groot pak pinda’s vier euro en nu vijf euro bijvoorbeeld.” Sander van den Boogert, ook student journalistiek, kende het woord nog niet: “ik kende het nog niet. Weer wat geleerd vandaag!”

Op de tweede plek van de wedstrijd eindigde vreugdebier en de derde plaats was voor nepobaby. Vorig jaar won klimaatklever, dat is een klimaatactivist die zichzelf aan een kunstwerk vastplakt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *